To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10609/21841

Creativity in Collaborative Learning across the Life Span
Romero Velasco, Margarida; Hyvonen, Pirkko; Barberà Gregori, Elena
Peer-reviewed
Creativity is one of the competencies required in order successfully to meet challenges across the life span. After defining the broad concept of creativity and its relevance in education, this paper discusses the out-come of a literature review on creativity in collaborative learning across the different stages of an indi-vidual¿s development, with a specific focus on the use of ICT as a means of fostering the creative learning process. Although much of the literature concerns creativity and critical thinking skills in children and adolescents, we analyze the specific requirements and specificities of these competencies in advanced adulthood. We aim specifically to characterize the capabilities of older adults to collaborate through Vir-tual Learning Environments (VLEs). The last part of the paper discusses means of promoting the devel-opment of creative skills at different ages, notably in elderly persons, and the use of collaborative learning technologies.
La creatividad es una de las competencias necesarias para cumplir con éxito los desafíos de todo el ciclo vital. Después de definir el concepto amplio de la creatividad y su relevancia en la educación, en este trabajo se analiza la medida de resultado de una revisión de la literatura sobre la creatividad en el aprendizaje colaborativo a través de las diferentes etapas del desarrollo de un individuo, con un enfoque específico en el uso de las TIC como medio para fomentar el proceso de aprendizaje creativo. Aunque gran parte de la literatura se refiere a las habilidades de pensamiento crítico en los niños y adolescentes y la creatividad, se analizan las necesidades y especificidades de estas competencias específicas en la edad adulta avanzada.
La creativitat és una de les competències necessàries per complir amb èxit els desafiaments de tot el cicle vital. Després de definir el concepte ampli de la creativitat i la seva rellevància en l'educació, en aquest treball s'analitza la mesura de resultat d'una revisió de la literatura sobre la creativitat en l'aprenentatge col·laboratiu a través de les diferents etapes del desenvolupament d'un individu, amb un enfocament específic en l'ús de les TIC com a mitjà per fomentar el procés d'aprenentatge creatiu. Encara que gran part de la literatura es refereix a les habilitats de pensament crític en els nens i adolescents i la creativitat, s'analitzen les necessitats i especificitats d'aquestes competències específiques en l'edat adulta avançada.
2014-05-15
Creativity
Collaboration
Collaborative Learning
ICT
Older Adults
Lifelong Learning
creativitat
creatividad
col·laboració
colaboración
aprenentatge col·laboratiu
aprendizaje colaborativo
TIC
TIC
persones adultes
personas adultas
aprendizaje permanente
aprenentatge permanent
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Article
Creative Education
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Teberosky, Ana; Coromina Cabeceran, Júlia; Barberà Gregori, Elena
Monereo i Font, Carles; Barberà Gregori, Elena; Castelló, Montserrat; Gómez Alemany, Isabel; Pérez i Cabaní, Maria Lluïsa; Valls Giménez, Enric
 

Coordination

 

Supporters