Resum:
|
Darrerament hem investigat l’emergència del metallenguatge en els
infants en contextos d’interaccions comunicatives naturals (Ivern,
2006) i hem establert un sistema de categories metalingüístiques per
tal d’identifi car i conceptualitzar aquells comportaments relacionats
amb la refl exió sobre el llenguatge, tot emmarcat en una perspectiva
evolutiva. Els participants han estat 32 infants, 16 nens i 16 nenes,
d’edats compreses entre els 2 anys i 8 mesos i els 8 anys, tots ells de
parla castellana. Entre altres aspectes hem analitzat les funcions que
compleix, atenent especialment a la relació tripartida entre metallenguatge,
metacognició i recursivitat. En darrer terme, ens ha semblat
interessant analitzar la relació del metallenguatge amb la teoria de la
ment i el sentit de l’humor. La naturalesa metalingüística de l’humor
ha estat estudiada des de principis dels anys setanta (Shultz, 1974 i
Cazden, 1976) fi ns l’actualitat (Puche, 2001; Puche i Lozano, 2002).
Bona part de l’nterès que ha desvetllat és per la seva importància com
a indicador de l’activitat cognitiva. A continuació exposem una refl exió
breu sobre el paper que juga el sentit de l’humor en els infants des
de la perspectiva de la psicologia cognitiva. |