dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Guevara Casanova, Iolanda |
dc.contributor.author |
Álvarez Antúnez, Jaume |
dc.date |
2013-06-26 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/21275 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari::ESO |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Metodologies docents |
dc.subject |
Mathematics -- Study and teaching (Secondary) |
dc.subject |
Matemàtiques |
dc.subject |
Modelling |
dc.subject |
Secundària |
dc.subject |
Problema |
dc.subject |
Competències |
dc.subject |
Modelització |
dc.subject |
ESO |
dc.subject |
Matemàtica -- Educació Secundària Obligatòria |
dc.title |
Estudi d’un cas concret d’aplicació de problemes de modelització matemàtica amb alumnes de 4t de la ESO |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
L’ensenyament per competències de l’àmbit de matemàtiques s’està desplegant des de la
implantació del nou currículum (2007) dins la nostra comunitat educativa. L’objectiu és
intentar educar i formar els alumnes per a aquesta societat canviant i la del futur que
encara no coneixem.
Dins l’ensenyament per competències la competència matemàtica n’és una d’elles. I, a la
seva vegada, dins la competència matemàtica diversos autors consideren diferents subcompetències,
una d’elles: la modelització. Encara que en el currículum de l’ESO no
apareix aquesta subcompetència sí que ho fa en el de BTX. El que sí s’explicita a l’ESO és
la importància de la modelització en matemàtiques.
Aquest treball estudia un cas concret d’aplicació de problemes de modelització matemàtica
amb alumnes de 4t curs de l’ESO. L’estudi compren el disseny dels problemes de
modelització matemàtica, tot ajudant-se amb autors que n’han treballat i estudiat la
modelització. També comprèn la utilització d’aquests problemes de modelització
matemàtica com a recurs didàctic amb els alumnes de 4t curs d’ESO i, finalment, unes
conclusions d’aquesta aplicació del recurs juntament amb unes propostes de millora.
L’activitat dissenyada per a l’aplicació com a recurs didàctic a la classe ha sigut “Problema
de modelització matemàtica de la secció de la Torre de Jesucrist de la Sagrada Família”.
Amb ella els alumnes han aprés quina forma té la torre més alta de la Sagrada Família,
com es pot representar algèbricament aquesta forma, on buscar les dades necessàries per
construir el model i com comprovar el resultat final. |