Aquest TFM presenta una organització del Treball de Síntesi (TS) utilitzant l’eix vertebrador de la Colònia Güell i un entorn educatiu virtual Moodle. En concret presenta un nou tema pel TS, vàlid pels tres primers cursos de l’ESO, i fa el desenvolupament d’aquest en un d’ells a través d’un entorn virtual.
El tema escollit és un fil conductor proper, rellevant, relacionat amb l’entorn i suficientment obert per poder ser tractat i treballat per a tots els cursos i de manera interdisciplinar.
En primer lloc, defineix a nivell global, els subtemes a tractar per a 1r, 2n i 3r d’ESO, dins del tema central de La Colònia Güell. El criteri emprat, degut a la forta relació entre el complex industrial i la tecnologia, ha estat la relació del tema amb els objectius generals i continguts dels blocs curriculars de Tecnologies. Resultant que a 1r es centraran en la “Cripta de Gaudí”, en 2n “El procés de producció d’una fàbrica tèxtil” i en 3r “la colònia i la fàbrica”.
En segon lloc es realitza l’organització i desenvolupament general del TS a 1r d’ESO, com a base per a adaptar i aplicar a la resta de cursos, i es generen activitats vinculades a l’àrea de Tecnologia.
Pel que al primer aspecte, s’introdueixen millores que es basen en: modificar l’organització per obtenir un dia més per realitzar les activitats; completar la definició dels objectius TS; plantejar la elaboració del dossier en tres blocs de continguts coordinats per grups de treball formats per docents de totes les àrees; emprar una metodologia basada en els grups de treball heterogenis d’alumnes i la utilització del Moodle com eina d’administració, gestió i comunicació del TS; proporcionar una temporització real i acurada; definir unes pautes de presentació dels documents; i determinar uns criteris i indicadors d’avaluació.
En referència al segon aspecte, s’ha elaborat una proposta d’activitats per al Dossier TS vinculades a l’àrea de Tecnologia i adjudicables a cadascun dels blocs. Aquestes tasques responen als objectius i continguts curriculars de la matèria i estan lligades amb la resta d’activitats que tractarien els continguts d’altres assignatures comunes i que conformen un tot coherent.
Finalment, com aquest projecte no s’ha pogut portar a la pràctica, s’ha fet un anàlisi dels resultats previstos i els possibles riscos de la seva implantació.
En conclusió, el que es pretén amb aquest TFM és: despertar l’interès i motivació de l’alumnat i del professorat; organitzar i desenvolupar el treball a partir de la coordinació de totes les àrees; i introduir un recurs virtual existent i actualment desaprofitat per a gestionar-la, el Moodle. L’objectiu final és millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge i en conseqüència el rendiment acadèmic de l’alumnat. |