Para acceder a los documentos con el texto completo, por favor, siga el siguiente enlace: http://hdl.handle.net/2099.1/20926

Experimates: una nova versió de les matemàtiques optatives
Quesada Balaguer, Ana Maria
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació; Gómez Urgellés, Joan Vicenç
Les matemàtiques són una matèria amb un pes important al currículum, de vegades no és possible dedicar-hi el temps que seria desitjable, malgrat tot cal rebre amb il.lusió l’augment d’hores de classe de matemàtiques en el curriculum. No sempre hi ha temps per contextulitzar els conceptes, implementar tallers o treballar amb les TIC. Aquest argument és la base del TFM presentat. Aquest treball ha consisitit en el diseny d’una assignatura optativa de matemàtiques per a segon d’ESO, que complementi l’assignatura obligatòria i reforci els conceptes matemàtics apresos en aquella, alhora que es relacionen amb altres matèries com tecnologia, educació visual i plàstica, ciències socials, ciències de la naturalesa i educació física. El suport físic d’aquesta assignatura, anomenada Experimates, és un dosier digital estructurat en cinc blocs: Numeració i càlcul, Espai i forma, Mesura, Canvi i relacions, i Estadística i probabilitat. I dins de cada bloc s’han establert quatre seccions: A la introducció es recullen continguts històrics relacionats amb els conceptes matemàtics de cada bloc; a Recorda es fa un resum dels conceptes matemàtics més importants del bloc; a Practica es presenten diferents activitats, algunes relacionades amb els contextos històrics, d’altres pensades per a practicar amb algun programa informàtic, i d’altres es basen en problemes de la vida quotidiana. Finalment, a Experimenta es porten a terme activitats manuals on l’alumnat pot portar a la pràctica els conceptes teòrics apresos en el bloc. El dosier també inclou activitats d’avaluació que l’alumnat pot resoldre de manera autònoma, donat que el programa informa sobre si la resposta ha estat correcta o no. Aquest suport digital s’ha complementat amb uns dosiers del professorat amb els mateixos continguts per tal de facilitar la feina del docent quant a familiarització amb l’estructura i continguts del dosier digital. El programa utilitzat per a la realització del suport digital ha estat l’eXeLearning, el qual permet l’exportació dels continguts a format web o SCORM, entre d’altres. Aquest programa es pot descarregar en els sistemes Windows, Mac i Linux, tal com s’explica en la memòria. La proposta no s’ha portat a la pràctica de moment, però està previst de fer-ho proximament, i com a prova pilot, en l’institut on s’han realitzat les pràctiques del Màster, en forma de treball d’estiu.
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari::ESO
Mathematics -- Study and teaching (Secondary)
Optativa
Segon d’ESO
experiment
TIC
Competències bàsiques
currículum
aprenentatge
TAC
digital
matemàtiques
manual
eXeLearning
Matemàtica -- Educació secundària obligatòria
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Mostrar el registro completo del ítem