To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10230/21832

Challenges and opportunities for science journalists in adopting new technologies: the case of Spain = Retos y oportunidades para los periodistas científicos en la adopción de las nuevas tecnologías: el caso de España
Pont Sorribes, Carles; Cortiñas Rovira, Sergi; Di Bonito, Ilaria
Universitat Pompeu Fabra
This paper analyses the adoption of new information and communication technologies (ICTs) by Spanish journalists specialising in science. Applying an ethnographic research model, this study was based on a wide sample of professionals, aiming to evaluate the extent by which science journalists have adopted the new media and changed the way they use information sources. In addition, interviewees were asked whether in their opinion the Web 2.0 has had an impact on the quality of the news. The integration of formats certainly implies a few issues for today’s newsrooms. Finally, with the purpose of improving the practice of science information dissemination, the authors put forward a few proposals, namely: Increasing the training of Spanish science journalists in the field of new technologies; Emphasising the accuracy of the information and the validation of sources; Rethinking the mandates and the tasks of information professionals.
Este artículo analiza la adopción de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación (TIC) por parte de los periodistas españoles especializados en ciencia. Utilizando una amplia muestra de profesionales y aplicando técnicas metodológicas etnográficas de investigación, se ha estudiado el grado de adopción de los nuevos medios por parte de los periodistas científicos; cómo ha cambiado el uso de fuentes para elaborar información y qué influencia ha tenido a su parecer la Web.2.0 en la calidad de las noticias. La integración de formatos ha originado algunos problemas en las redacciones periodísticas actuales. Con la finalidad de mejorar la praxis en la divulgación de las informaciones científicas, los autores proponen unas propuestas finales basadas en: aumentar la formación de los periodistas científicos españoles en el ámbito de las TIC; enfatizar el rigor de las informaciones y el contraste de fuentes; repensar las atribuciones y cargas de trabajo de los profesionales de la información.
2014-02-04
Periodisme científic -- Innovacions tecnològiques -- Espanya
Periodisme electrònic
Licensed under Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Article
Published Version (PDF)
SISSA - International School for Advanced Studies
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Semir, Vladimir de, 1948-; Revuelta, Gemma; Dimopoulos, Kostas; Peters, Hans Peter; Allansdottir, Agnes; Allum, Nick; Burri, Regula Valérie; Castro, Paula; Cortiñas Rovira, Sergi; Chabay, Ilan; Dagyte, Ina; de Cheveigné, Suzanne; Delicado, Ana; Felt, Ulrike; Filacek, Adolf; Galev, Todor; Janiuk, Ryszard M.; Krnel, Dusan; Laufenberg, Mike; Manzoni, Federica; Maeseele, Pieter; Mejlgaard, Niels; Moldovan, Andreea; Pashiardis, Petros; Ravn, Tine; Schmidt, Lisa-Marian; Strassnig, Michael; Trench, Brian; Väliverronen, Esa; Wilson, Michelle
 

Coordination

 

Supporters