Abstract:
|
L’aparell Safety Coaster és un sistema d’evacuació d’edificis que permet facilitar la sortida de les persones a partir d’una unitat individual de transport que descendeix per una estructura tubular situada al sostre de les escales d’emergència.
Aquest projecte consisteix en dissenyar un sistema de frenada mecànic per a l’aparell Safety Coaster. Per tant, els objectius són determinar quin és el sistema més adient que compleixi les següents especificacions. En primer lloc, mantenir la simplicitat del mecanisme, que ha de ser purament mecànic, sense tenir alimentació elèctrica ni requerir manteniment específic com per exemple canvis d’oli o de peces que es puguin deteriorar amb el pas del temps. També ha de ser un element que es pugui integrar al Safety Coaster, que garanteixi la seguretat de l’usuari i del menor cost possible. I per últim, pel que fa al seu funcionament, es desitja que amb aquest sistema de frenada, el conjunt no superi la velocitat d’1m/s en realitzar el descens d’un pis i que, a ser possible, no s’experimentin diferències notables en els casos de càrregues molt diferents.
Amb aquest fi s’han analitzat les prestacions de diferents sistemes de frenada que compleixin aquestes especificacions com són un fre centrífug, un fre de cinta o una combinació de ambdós sistemes. Amb la informació obtinguda sobre el parell de frenada que ofereix cada opció, la possibilitat d’integració en el sistema i el funcionament a l’hora de realitzar el desplaçament, s’ha triat l’opció del fre centrífug. El següent pas ha estat realitzar algunes millores en el disseny inicial per adaptar-lo millor a la situació concreta plantejada, amb l’acoblament d’un multiplicador de velocitat entre l’eis de gir i el fre centrífug, i finalment s’ha obtingut una versió definitiva amb canvis que permeten disposar d’un sistema de frenada més simple i econòmic.
Les conclusions finals han estat l’obtenció d’un sistema que permet limitar la velocitat de frenada de l’aparell amb lleugeres diferències per a cada valor de càrrega (obtenint velocitats de frenada entre 0,3 m/s i 1,2m/s) i en tots els casos s’ha aconseguit que aquesta velocitat sigui aproximadament inferior a 1 m/s.
Per tant, per acabar, els següents passos a seguir serien poder realitzar una experiència en la qual es pogués posar en pràctica un prototip del fre centrífug acoblat al Safety Coaster actuant en les condicions en què es farà servir en el futur i comprovar que compleix les especificacions inicials establertes durant el seu funcionament. |