To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/2117/20543

Teaching materials for learning in english in the field of electronic. Material didáctico para el aprendizaje en inglés en el campo de la electrónica.
Alsina Aubach, Montserrat; Argelaguet Isanta, María Rosa; Martínez Teixidor, Inmaculada; Vicente Rodrigo, Jesús
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Matemàtica Aplicada III; Universitat Politècnica de Catalunya. Departament de Disseny i Programació de Sistemes Electrònics; Universitat Politècnica de Catalunya. TN - Teoria de Nombres
In the context of the EHEA, the implementation of the degrees at the UPC has represented changes to the Industrial Engineering studies that were conducted at the Manresa School of Engineering (EPSEM). These changes include teaching contents in a foreign language (CLIL), which responds to the goal of improvement of language skills to facilitate mobility and competitiveness. Furthermore, to ensure integration and versatility common core subjects are introduced in different degrees of Industrial Engineering and the new degree of ICT Systems Engineering, taught at the EPSEM. This paper presents the integration of both objectives, highlighting the advantages of teaching the subject of Electronic Systems in English. The electronics is a rapidly evolving field, so it is essential that students, whatever their orientation in engineering is, learn basic English's terminology on electronics and become fluent in oral expression and comprehension. In this sense, an interdisciplinary group of professors from the EPSEM, belonging to the research group Rima-Linguatech, has worked to develop innovative teaching materials. Regarding to electronics, that includes from selection of terminology to the analysis of symbolic language in English. In particular, questionnaires with audio files have been implemented in Moodle, with results justifying the need for multilingual verbalization of formulas (on line, as teaching resource in http://mformulae.epsem.upc.edu/).
En el contexto del EEES, la implantación de los grados en la UPC ha representado cambios en los estudios de Ingeniería Industrial que se realizaban en la EPSEM. Estos cambios incluyen la impartición de contenidos en lengua extranjera (AICLE), respondiendo al objetivo de mejorar las competencias lingüísticas para facilitar la movilidad y la competitividad. Además, para garantizar la integración y la versatilidad, aparecen materias básicas en los diferentes grados de Ingeniería Industrial y el nuevo grado de Ingeniería de Sistemas TIC, ofrecidos en la EPSEM. En esta comunicación se plantea la integración de ambos objetivos, destacando las ventajas de impartir la asignatura de Sistemas Electrónicos en inglés. La electrónica es un campo en rápida evolución, por lo que es esencial que los estudiantes, sea cual sea su orientación en la ingeniería, aprendan la terminología electrónica básica en inglés y tengan fluidez sobre todo en la comprensión y expresión oral. En este sentido, un grupo interdisciplinario de profesores de la EPSEM, miembros del grupo de investigación Rima-Linguatech, ha trabajado para desarrollar materiales docentes innovadores. En cuanto a la electrónica se refiere, ello incluye desde selección de terminología, hasta el análisis del lenguaje simbólico específico en inglés. En particular, se han implementado cuestionarios de Moodle con archivos de audio, con resultados que justifican la necesidad de verbalización multilingüe de fórmulas (en línea, como recurso didáctico en http://mformulae.epsem.upc.edu/).
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Aprenentatge de llengües
electronics, CLIL, innovation, teaching material, electrónica, AICLE, innovación, material docente
English language--Technical English--Study and teaching
Electronics
CLIL
Innovation
Teaching material
Electrónica
AICLE
Innovación
Material docente
Anglès tècnic--Ensenyament
Attribution 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/conferenceObject
         

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

Alsina Aubach, Montserrat; Argelaguet Isanta, María Rosa; Vicente Rodrigo, Jesús; Martínez Teixidor, Inmaculada
Vicente Rodrigo, Jesús; Pindado Rico, Rafael; Martínez Teixidor, Inmaculada
Palacios Quiñonero, Francisco; Vicente Rodrigo, Jesús; Molina Hernández, M. Antonia; Karimi, Hamid Reza
Escobet Canal, Teresa; Giralt Mas, Ma. Rosa; Palà Schönwälder, Pere; Vila Marta, Sebastià; Argelaguet Isanta, María Rosa
Giralt Mas, Ma. Rosa; Palà Schönwälder, Pere; Escobet Canal, Teresa; Vila Marta, Sebastià; Argelaguet Isanta, María Rosa
 

Coordination

 

Supporters