dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Guevara Casanova, Iolanda |
dc.contributor.author |
Oliver Yebra, María de Pilar |
dc.date |
2012-06-28 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/18553 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari::ESO |
dc.subject |
Mathematics -- Study and teaching (Secondary) |
dc.subject |
Matemàtiques |
dc.subject |
Educació Secundària |
dc.subject |
Exemples |
dc.subject |
Contextos |
dc.subject |
Interpretació de gràfiques |
dc.subject |
Activitats |
dc.subject |
Competència matemàtica |
dc.subject |
Currículum |
dc.subject |
Llibre de text |
dc.subject |
PISA |
dc.subject |
Matemàtica -- Educació Secundària Obligatòria |
dc.title |
L’ús de contextos en els llibres de Matemàtiques i l’adquisició de la competència matemàtica |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
El decret de 143/2007 DOGC núm. 4915, diu que la competència matemàtica s’ha adquirir
a partir de contextos que tinguin sentit tant per a l’alumnat com per al coneixement
matemàtic que es pretén desenvolupar. El present treball aborda el repte d’ analitzar la
quantitat i tipus dels contextos més utilitzats en onze llibres de text de matemàtiques, del
curs de primer d’ESO d’edició en català, i valorar fins a quin punt poden afavorir
l’adquisició de la competència matemàtica per part de l’alumnat, evitant l’aprenentatge
mecànic i fomentant un aprenentatge més competencial dels conceptes.
Per tal de centrar el treball, aquest s’ha focalitzat en l’estudi d’una unitat didàctica, la
introducció a les funcions i en concret la part corresponent a la interpretació de les
gràfiques. També s’hi analitza el tracte que es dóna a les set competències matemàtiques
definides al decret.
El marc teòric d’aquest treball són, els annexos 1 i 2 del decret de 143/2007 DOGC núm.
4915, on apareix la competència matemàtica i s’insisteix en l’ús de contextos que tinguin
sentit per l’alumnat i el Capítol 3 de l’Estudi PISA 2006/OCDE, “La competència en
matemàtiques”, que estableix una classificació dels contextos segons la seva proximitat a
la vida personal de l’alumnat.
Aquest treball de fi de màster està dirigit, principalment, als professors i les professores de
secundària i a totes aquelles persones que treballin en l’entorn de l’ensenyament. Pretén
donar alguns criteris que tinguin utilitat a l’hora d’elegir els llibres de text de matemàtiques.
A més també busca posar de manifest aquelles editorials que editen llibres de text
allunyats de les recomanacions del Departament d'Ensenyament. |