Para acceder a los documentos con el texto completo, por favor, siga el siguiente enlace: http://hdl.handle.net/2099.1/18516

Materials didàctics per a l' anàlisi d'un procés tecnològic proper per a 2n d'eso. El procés tèxtil i les seves actualitzacions
Delgado Rodríguez, Antoni
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació; Regales Barta, Jordi
El sector tèxtil sempre ha participat en el desenvolupament industrial i econòmic de Catalunya. La seva presència encara és significativa en moltes comarques. Aquesta proximitat i vigència el fa especialment interessant per a tractar el procés tecnològic proper a segon d’ESO. El tèxtil formava part del temari curricular de l’ESO de la matèria de Tecnologies. Fins ara, de forma general, en els centres de secundària s’han deixat de tractar els continguts d’aquest tema tot i el seu gran pes històric i econòmic. Actualment, els materials didàctics existents mostren visions molt allunyades de la realitat en la que viuen els nostres alumnes, immersos majoritàriament en l’ús dels articles tèxtils sense ser-ne conscients de cap mena de connexió o vincle amb el món tecnològic que els envolta i sense cap reflexió com a usuaris. La tradicional capacitat de reinvenció del sector tèxtil l’ha permès adaptar-se a nous camps tan diversos com l’automoció, els geotèxtils, sanitari, teixits intel·ligents... Aquesta evolució permanent genera la necessitat de dissenyar nous materials didàctics que complementin els ja existents i millorin la implicació de l’alumnat en l’aprenentatge d’un procés tèxtil actualitzat. El present TFM proposa aplicar el Mètode Delphi. Aquesta metodologia permet realitzar prediccions basades en les opinions d’experts sobre el tema en qüestió i garantir un consens comú. Aquests experts estan ja treballant, investigant i decidint com serà el futur del sector tèxtil, és a dir, estan a l’avantguarda del coneixement de la matèria en qüestió. Ell rol dels experts serà protagonitzat pels alumnes de segon. Aquests són usuaris actius, i en augment, de les tecnologies tèxtils. Aquesta experiència dins del camp temàtic de prospecció converteix, d’acord amb la definició teòrica del mètode Delphi, als alumnes en experts. L’objectiu és obtenir de forma fidedigna i objectiva els aspectes que realment, a dia d’avui a la nostra societat, s’haurien de tractar dins del material didàctic. Amb aquest sistema, no només aconseguim actualitzar temari segons la realitat que vivim, sinó que situem al nostre alumnat en la realitat que li envolta, aconseguim que comprengui i interpreti el món en què viu i facilitem la seva participació en la construcció d'un aprenentatge més proper. Com a possible eina per evitar l’obsolescència, amb aquest document, es pretén mostrar i asseure les bases de la utilització d’un sistema estàndard òptim per aplicar a l’actualització d’un contingut concret, però que es pot estendre a qualsevol contingut curricular de qualsevol matèria. Els annexos incorporen dos exemples de materials didàctics actualitzats.
-Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari::ESO
-Technology -- Study and Teaching (Secondary)
-Teaching - Aids and devices
-Tecnologia
-Procés tecnològic
-Tèxtil
-Mètode Delphi
-Material didàctic
-Tecnologia -- Educació secundària obligatòria
-Material didàctic -- Educació secundària obligatòria
-Indústria tèxtil
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Trabajo fin de máster
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Mostrar el registro completo del ítem