Abstract:
|
El present projecte final de grau pretén promoure l’estudi i rehabilitació energètica dels centres docents,
des de la limitació de la demanda energètica dels edificis existents, la qualificació dels sistemes de
climatització i il·luminació amb els respectius programes que la defineixen mitjançant una simulació
tridimensional per tal d’obtenir dades objectives a l’hora de realitzar les propostes de millora, combinat
amb la metodologia d’anàlisi in-situ, una recollida de dades realitzant un inventari de tota la maquinària
existent en l’edifici objecte que consumeixi energia elèctrica, i realitzant entrevistes personals als
diferents usuaris per detectar les disconformitats més rellevants.
L’edifici objecte d’estudi és l’Institut de l’Ebre, situat al barri de Ferreries (Tortosa), actualment i des de
la seva construcció en 1947 ha estat dedicat a l’ús docent (sector terciari). El centre du 66 anys
d’ensenyament, durant aquests anys ha tingut varies reformes i ampliacions(1) pel que respecta al
volum de l’edifici, el que implica que hi ha una varietat de tipologies constructives(2). Des de l’inici
sempre a sigut un centre on s’implantaven cicles formatius però va tenir un etapa en la seva vida fins el
2011 on també s’implantava l’educació secundaria obligatòria. Actualment, torna a ser el centre de
l’inici amb més varietat de cicles formatius, provocant una important reducció del volum d’usuaris.
En general, és un centre que dins del que cap no està tant malament com en pensava des d’un principi.
Amb l’estudi realitzat s’ha pogut veure el comportament de les diferents tipologies constructives que hi
ha i valorar quina es la millor solució constructiva existent fins el moment, on veiem que les úniques
parets que ens compleixen les exigències de la normativa són justament les més antigues del centre.
Amb el mateix raonament, s’ha analitzat el sistema de climatització veien un sobredimensionament en
la caldera de gas natural i una deficient sectorització en els ramals de la instal·lació de calefacció.
També tenim un sistema d’il·luminació que en algunes part del centre no ens compleix les exigències
mínimes d’il·luminació en les aules quan el més comú en un centre docent és que sobrepassi el límit
d’exigència. Com s’ha comentat és un centre on s’imparteixen cicles formatius, el que implica hi ha una
gran quantitat de maquinària que els usuaris utilitzen a diari, el que produeix un augment en la factura
del consum elèctric. De la mateixa manera que hi ha instal·lacions i solucions que han adoptat en
algunes ocasions que no són eficients també cal comentar algunes solucions com per exemple posar
condensadors de potència per la reducció de reactiva entre altres.
Per tant, el que és pretén realitzar en aquest projecte, apart d’analitzar l’anteriorment comentat entre
alguns punts més, és presentar un solució a les deficiències més significatives contribuint en la
proposta de la reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. Amb la intensió de guiar el procés de
transformació cap a un centre escolar més sostenible, millorant la vida útil de l’edifici i el confort dels
usuaris seguint les directrius següents:
- Estudi previ de l’Institut amb les diferents tipologies constructives, sistemes de
climatització i enllumenat, i creant i actualitzant la documentació gràfica que fins ara era
inexacta o inexistent.
- Anàlisi dels paràmetres d’ús i gestió de les instal·lacions, de consum i de demanda
energètica.
- Estudi de les disconformitats que presenta l’edifici amb les diferents línies d’actuació.
- Propostes d’intervenció de millora energètica, confort per als usuaris i manteniment. |