Abstract:
|
[ANGLÈS] In general terms, a concession project is to grant for a certain period of time, the right of
exploitation of goods and services by a public company to another, usually private, becoming
a mechanism of cooperation or alliance between the public and the private sector through
which the state manages to satisfy citizens' needs, that often can not be achieved alone, either
for budgetary reasons, management or any other cause.
Among the many needs that the state can not meet, not only because of costs, but because of
efficiency and control in the management of resources, is the construction of infrastructures. In
the same way to be able to develop projects, the public and the private sector have been
doing collaborative partnerships for many years, creating a mutual benefit between the state
and the private sector.
The alliance between the private and public sector, known as Concessional Model of
Infrastructure in Spain, has almost 200 years and dates back to 1830, when the development
of railways started as concessional projects. Since then, Spain has been refining its legislation
and concessional model, and has also taken advantage of wealthy economic periods to invest
significant percentages of GDP in infrastructure of roads, railways, ports, airports and urban,
among others, which in many cases have relied on the participation of the private sector as a
concessional entity, being responsible of the construction, operation and maintenance of these
infrastructures.
Colombia is also a country that has infrastructure concessioning since 1994 and since then
has also tried to generate an adequate legal and regulatory framework for the development of
such projects. Currently the country is going through one of its best economical moments and
is taking advantage of this to grow in its infrastructure. Furthermore it has developed a new
concessional model embodied in the Public Private Partnerships Act, seeking to encourage
the development of concessional models in the country, and projecting for the next 10 years
over € 22.000.000.000.
This Master´s Final Thesis presents a historical review of the features of the concession in
Spain and Colombia, comparing carefully the legal framework of each country, and finally with
an academic example, structures a concessional project of the construction of a road with
each model, maintaining each of the country´s market conditions, all of this to achieve
stablishing and quantifying the effects of important variables such as deadlines, financing and
risks in the structuring and operation of concessional road infrastructures in Spain and
Colombia.
This document seeks to be a useful tool and to give a clear picture of how works the model in
Spain and Colombia for professionals interested in concessional infrastructure projects. |
Abstract:
|
[CASTELLÀ] En términos generales una Concesión es el otorgamiento durante un determinado periodo de
tiempo, del derecho de explotación de bienes y servicios por parte de una empresa pública a
otra, generalmente privada; constituyéndo un mecanismo de coperación entre el sector
público y el sector privado, mediante el cual el estado logra satisfacer necesidades de los
ciudadanos que en muchas ocasiones no puede satisfacer por si solo, ya sea por razones
presupuestales, de gestión o de cualquier otra naturaleza.
Entre las muchas de las necesidades que el estado no puede cumplir, no solo por costos, sino
por eficacia y control en la gestión de los recursos, esta la construcción de Infraestructura. De
este modo duarnte muchos años se han venido realizado alianzas de colaboración entre el
sector publico y el sector privado para el desarrollo de este tipo de proyectos, generando
beneficios mutuos entre el estado y los privados.
La colaboración entre el sector público y el sector pivado, conocido como Modelo Concesional
de Infraestructura en España tiene casi de 200 años, y se remonta a 1830 cuando se inició el
desarrollo ferroviario mediante proyectos de concesión. Desde esa época España ha venido
refinando su legislación y su modelo concesional; y además ha aprovechando las épocas de
bonanza económica inviertinendo de manera sostenida importantes porcentajes de PIB en
Infraestructura vial, ferroviaria, portuaria, aeroportuaria y urbana entre otras; que en muchos
casos han contado con la participación del sector privado en calidad de concesionario,
encargándose de la construcción, operación y mantenimiento de dichas Infraestructuras.
Por otra parte Colombia es un país que viene concesionando Infraestructura desde 1994, y
desde ese momento también ha intentado generar un marco legal y normativo adecuado para
el desarrollo de este tipo de Proyectos. Actualmente el país atraviesa por un momento
económico inmejorable y esta aprovechando esta coyuntuta para dar un salto en materia de
infraestructura. De este modo ha desarollado un nuevo modelo concesional enmarcado en la
Ley de Asociaciones Publico Privadas, buscando fomentar el desarrollo del modelo
concesional en el país, y proyectando una inversión mas de € 22.000.000.000 para los
próximos 10 años.
El presente trabajo final de Master realiza una revisión histórica de las características del
modelo concesional en España y en Colombia, compara detenidamente el marco legal de
cada país y finalmente mediante un ejemplo académico, estructura un mismo proyecto de
concesión de una vía con cada modelo, manteniendo las condiciones del mercado de cada
país; con el fin de lograr establecer y cuantificar los efectos de variables tan importantes como
el plazo, la financiación, y los riesgos, en la estructuración y operación de Proyectos de
Concesión de Infraestructura vial en España y en Colombia.
Este documento busca ser una herramienta de gran utilidad, para que profesionales
interesados en proyectos de concesión de Infraestructura, puedan tener una idea clara del
funcionamiento del modelo en España y en Colombia. |