Títol:
|
Airport Congestion and Airline Network Structure
|
Autor/a:
|
Fageda, Xavier, 1975-; Flores-Fillol, Ricardo
|
Altres autors:
|
Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia; Universitat Rovira i Virgili. Centre de Recerca en Economia Industrial i Economia Pública |
Abstract:
|
This paper provides a theoretical and empirical analysis of the relationship between airport congestion and airline network structure. We find that the development
of hub-and-spoke (HS) networks may have detrimental effects on social welfare in
presence of airport congestion. The theoretical analysis shows that, although airline
pro ts are typically higher under HS networks, congestion could create incentives for
airlines to adopt fully-connected (FC) networks. However, the welfare analysis leads
to the conclusion that airlines may have an inefficient bias towards HS networks. In
line with the theoretical analysis, our empirical results show that network airlines
are weakly infl uenced by congestion in their choice of frequencies from/to their hub
airports. Consistently with this result, we con firm that delays are higher in hub
airports controlling for concentration and airport size.
Keywords: airlines; airport congestion; fully-connected networks, hub-and-spoke net-
works; network efficiency
JEL Classifi cation Numbers: L13; L2; L93 |
Data de publicació:
|
2012 |
Matèries (CDU):
|
338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus |
Matèries:
|
Línies aèries Aeroports -- Direcció i administració Oligopolis Empreses -- Direcció i administració Aviació comercial |
Drets:
|
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
Pàgines:
|
43 p. |
Tipus de document:
|
Document de treball |
Publicat per:
|
Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia
|
Col·lecció:
|
Documents de treball del Departament d'Economia;2012-33
|
Compartir:
|
|