To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/2099.1/18208

Els tastets d’enginyeria com a eina per a l’orientació acadèmica i professional de l’alumnat de secundària i batxillerat
García de la Pinta, Aitor
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació; Villasevil Marco, Francisco Javier
El fet que l’alumnat hagi de prendre decisions cada vegada més aviat respecte el seu futur acadèmic i/o professional, juntament amb l’àmplia oferta formativa que caracteritza el sistema educatiu actual, configuren una situació complexa per l’alumnat alhora de prendre una decisió. És evident que hi ha molts factors que influeixen alhora de prendre una decisió (capacitats, preferències, família, entorn, universitat, selectivitat, entre d’altres), i hem de ser conscients que no està al nostre abast poder actuar sobre tots ells. En qualsevol cas, hi ha tres factors en els quals si que podem contribuir com a docents per tal d’ajudar a l’alumnat: facilitar informació acadèmica i professional a l’alumnat, ajudar-lo a conèixer-se a si mateix, i ajudar-lo en la presa de decisions. En aquest treball, s’intentarà donar resposta o, si més no, facilitar material per treballar els tres aspectes anteriors des del punt de vista de la matèria de tecnologia i aprofitant-nos dels tallers d’enginyeria que es realitzen a l’EPSEVG. Es proposa doncs, complementar la metodologia actual per tractar l’orientació acadèmica i professional de l’alumnat, basada fonamentalment en algunes sessions a les hores de tutoria, amb una nova tècnica d’orientació basada en dos canvis fonamentals. En primer lloc, la utilització d’un element motivador, en el nostre cas els tastets d’enginyeria, per incentivar la reflexió de l’alumnat en les seves preferències acadèmiques i professionals. En segon lloc, la reubicació del tractament de l’orientació de l’alumnat, passant a tractar aquest tema interdisciplinàriament des de cada matèria, i no només des de les sessions de tutoria. Com a element motivador, es proposen a tall d’exemple 4 tallers d’enginyeria, un per cada curs (3r i 4t d’ESO, i 1r i 2n de batxillerat), amb activitats relacionades per a realitzar a l’aula, enfocades tant a l’assoliment de coneixements com a fomentar la reflexió de l’alumnat respecte a les seves preferències. Aquests tallers són els següents: Simulació dels perfils i estructura d’una nau industrial (4t ESO); Introducció a la robòtica (4t ESO); Assaigs destructius de caracterització de materials (1r Batxillerat); Estació depuradora d’aigües residuals i producció d’aigua potable per dessalinització de l’aigua de mar (2n Batxillerat).
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Psicologia de l'educació::Motivació en l'educació
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari
Engineering -- Study and teaching (Secondary)
Technology -- Study and teaching (Secondary)
Tecnologia
Tastets
Tecnologia industrial
Enginyeria
Orientació
Tallers
Motivació
Itineraris acadèmics
Sortides professionals
Enginyeria -- Educació secundària
Tecnologia -- Educació secundària
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters