Abstract:
|
En l’assignatura de Tecnologies, a l’Educació Secundària Obligatòria, l’aula de tecnologia representa un element
molt important en el desenvolupament de la matèria.
L’aula de tecnologia es pot utilitzar com un simple espai de pas, on l’alumne/a aprofiti les eines i altres materials
per fer els projectes encomanats, o bé fer-se servir com un espai integrador.
En aquesta línia, aquest treball pretén ser una guia per tal de millorar la gestió i la seguretat a l’aula de
tecnologia mitjançant l’aplicació d’una proposta de projectes per a l’alumnat de tecnologies de l’Educació
Secundària Obligatòria.
La idea de realitzar el treball sobre aquesta temàtica neix arran d’una sèrie de deficiències que es van detectar
pel que fa a la seguretat i la gestió dels residus a l’aula de tecnologia del centre on vaig realitzar les pràctiques
del Màster. Durant el primer trimestre del present curs es va produir un petit accident amb un alumne, que va
haver de ser atès a la infermeria del centre. Arran d’això el Departament de Tecnologia va decidir que havia de
canviar la situació que s’havia produït fins al moment. Per tal d’aconseguir aquesta millora em van proposar
l’opció de realitzar el TFM sobre aquest tema.
L’aula de tecnologia és un espai clau al llarg dels tres primers anys de l’ESO. Tots els alumnes del centre hi
treballen, com a mínim, una hora cada 15 dies per tal de dur a terme activitats i projectes propis de l’àrea de
tecnologia. Dins l’aula, l’alumnat està envoltat d’eines, equips i materials diversos que no coneixen molt, o bé
amb els que no està gaire familiaritzat a treballar-hi. Tot això fa que els alumnes estiguin exposats a una sèrie de
riscos i situacions que poden ser perilloses si no es tracten amb determinació i cura.
Amb l’objectiu de determinar quines són les principals deficiències i riscos més comuns dins del taller de
tecnologia la primera part del treball anirà encaminada a descriure l’aula de tecnologia i a realitzar una avaluació
inicial dels riscos que es poden trobar. També es complementarà aquesta avaluació de riscos amb un petit
qüestionari passat a un grup d’alumnes per tal d’obtenir més dades que ens ajudin a descriure amb precisió la
situació actual.
A partir de l’anàlisi i valoració dels resultats obtinguts mitjançant l’avaluació de riscos, el qüestionari i l’observació
directa realitzada es plantegen una sèrie de deficiències o punts a millorar.
Finalment, s’ha dut a terme una proposta de projectes i activitats que es poden realitzar a l’aula i que tenen com
a objectiu principal la millora de la gestió i la seguretat a l’aula de Tecnologia. Amb aquesta idea es pretén
conscienciar l’alumnat sobre la prevenció de riscos i la gestió dels residus a partir de la seva implicació directe en
els projectes de millora de l’aula de Tecnologia. |