Abstract:
|
La proposta que faig en aquest treball de síntesi és el de fer una Orla multimèdia a 3r
d’ESO feta per als alumnes de 4t d’ESO. El treball de síntesi ha de ser un resum de les
capacitats competencials adquirides fins el moment actual. Per tant, ha de ser un treball
transversal que no només es centri en l’adquisició de coneixements d’una matèria sinó que
ha de procurar cobrir una gran part del desenvolupament competencial de l’alumne.
Aquesta proposta i treball de fi de màster pretén, dins d’aquesta intenció, assolir tres
objectius generals que són:
Treball de les competències bàsiques individuals
En aquest objectiu general es pretén que l’alumne hagi de fer servir les seves capacitats
per a poder resoldre un problema de conjunt. Mitjançant metodologies basades en PBL
(Project Based Learning) l’alumne haurà de col·laborar en la resolució de problemes
d’àmbit social i relacional, adjacents o colaterals, típics de les dinàmiques de grup. Però a
més, haurà de preveure problemes i necessitats, projectar solucions a aquests problemes
o necessitats, de forma consensuada. Haurà també de fer propostes al grup i
probablement haurà de discutir i defensar la seva proposta. A banda a més a més, hi ha
una part del projecte a la qual haurà d’empatitzar amb la resta de companys i preveure
necessitats de l’altre i atendre-les.
Aprenentatge de tècniques audiovisuals
Caldrà ser competent en l’ús de programari d’edició d’àudio, de vídeo, de disseny gràfic i
disseny web. A més hauran de fer una publicació efectiva del resultat. És evident que per
al nivell d’aprenentatges curriculars de 3r d’ESO aquest projecte supera en la majoria dels
casos les seves capacitats. Tot i això, segons el centre i segons el seu èmfasi en l’àmbit
multimèdia, aquest projecte el poden assolir perfectament fent un recolzament a través de
l’ús de plantilles HTML.
Vivència de processos d’aprenentatge cooperatiu
Fer un recobriment competencial complert de forma transversa, amb una sola activitat com
és el treball de síntesi, suposa clarament un treball de disseny complex i acurat. La
complexitat de les metodologies implicarà una dificultat d’implementació docent alta. I per
això, tant els alumnes com el professor haurien d’estar familiaritzats amb metodologies
cooperatives, prèviament. És en experimentar les dinàmiques que es produeixen dins del
grup en les metodologies cooperatives, en les que caldrà fer ús de les seves habilitats
socials i competencials. Conseqüentment, la implementació d’aquestes és un punt clau per a l’èxit de la proposta. |