dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Massa Esteve, Maria Rosa |
dc.contributor.author |
Solanas Santacana, Eduard |
dc.date |
2012-06-28 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/18147 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari::ESO |
dc.subject |
Mathematics -- Study and teaching (Secondary) |
dc.subject |
Video games |
dc.subject |
Videojocs |
dc.subject |
Recursos pedagògics |
dc.subject |
TIC |
dc.subject |
Innovació |
dc.subject |
Currículum |
dc.subject |
Geogebra |
dc.subject |
Matemàtica -- Educació Secundària Obligatòria |
dc.subject |
Videojocs |
dc.title |
Propostes educatives per a l'ensenyament de matemàtiques basades en el videojoc |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
El present treball neix de la constatació de les dificultats que existeixen a l'hora d'impartir
l'assignatura de matemàtiques durant les pràctiques del màster de secundària. Degut als
canvis socials i tecnològics que han esdevingut els últims anys, els alumnes perceben
l'assignatura com allunyada dels seus interessos i desconnectada del món real. La
introducció de les TIC ha aconseguit donar un nou punt de vista a les matemàtiques, fentles
més visibles i interactives, i els alumnes es desenvolupen amb tota naturalitat en
aquests entorns virtuals, aleshores, ¿per què no aprofundir en aquest terreny i fer ús dels
videojocs com a eina educativa?
El videojoc és una indústria d'entreteniment que està en auge. Les noves plataformes i
gèneres de joc han permès la penetració d'aquest sector a persones de totes les edats, i
de qualsevol sexe i classe social i alguns pedagogs han analitzat positivament la pràctica
del videojoc com a estimulant intel·lectual.
En aquest context, he analitzat algunes experiències que s'han dut a terme amb videojocs
a l'aula, m'he entrevistat amb docents que treballen per estendre aquesta metodologia i he
dissenyat set propostes d’activitat a l'entorn de videojocs que treballen diferents aspectes
del currículum de matemàtiques de l'ESO i el Batxillerat. No tots els videojocs utilitzats són
estrictament educatius, sinó que s'ha tret profit de la relació que existeix entre el
desenvolupament d'alguns videojocs comercials molt populars amb continguts matemàtics
de secundària. Algunes d’aquestes propostes d’activitat s’acompanyen d’un dossier per
l’alumne que ajuda a fer aquesta transició entre el joc i l’aprenentatge.
Finalment, he implementat un parell d'aquestes propostes d’activitat amb un grup
d'alumnes de 4t d'ESO a l'institut de pràctiques del màster, on s'han evidenciat els
requisits, les dificultats i les qualitats d'aquesta metodologia, que ben implementada és un
bon complement per a la programació de l’ensenyament de les matemàtiques. El treball, a
més d’aportar aquestes propostes d’activitat, vol ajudar als professors que vulguin
implementar videojocs a l’aula proporcionant un recull de referències i documents sobre
aquesta eina que en aquests moments encara és molt novadora. |