dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Expressió Gràfica a l'Enginyeria |
dc.contributor |
Sangrà Mas, Juan |
dc.contributor.author |
Fontanet Cuadrado, Alberto |
dc.date |
2012-06-25 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/17734 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria civil::Materials i estructures::Càlcul d'estructures |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria mecànica::Disseny i construcció de vehicles::Automòbils |
dc.subject |
Structural analysis (Engineering) |
dc.subject |
Automobiles, Racing--Chassis |
dc.subject |
Fórmula 1430 |
dc.subject |
Normativa |
dc.subject |
Elements finits |
dc.subject |
Rigidesa a torsió |
dc.subject |
Simulació |
dc.subject |
Von Mises |
dc.subject |
Xassís Tubular |
dc.subject |
Acer ST 52-3 |
dc.subject |
Anàlisi estàtic |
dc.subject |
Optimització |
dc.subject |
Automòbils de competició -- Carrosseries -- Projectes i construcció |
dc.title |
Estudi i optimització del xassís d'un monoplaça de la fòrmula 1430 |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
En aquest projecte final de carrera es dissenya el xassís per a un vehicle monoplaça
de competició, prenent com a punt de partida l'estructura d'un Fórmula 1430 dels anys
70 construït per l'empresa SELEX. El disseny és una optimització i adaptació del
mateix al moment actual, alhora que es compleix la reglamentació pertinent marcada
per la Federació Internacional del Automòbil, però mai deixant de costat una
característica que va portar a l'èxit la categoria, uns costos reduïts.
L'objectiu principal d'aquest projecte és l'obtenció d'un disseny vàlid segons les
premisses exposades, així com superar les diferents hipòtesis de càrrega al que es
sotmès.
Inicialment, s'exposen les especificacions bàsiques del vehicle, la normativa a aplicar i
les premisses que condicionen el disseny de l'estructura, paral·lelament es modela el
xassís que serveix d'antecedent, seguint un procés d'enginyera inversa, sempre
mitjançant l'eina informàtica Unigraphics NX8.
Seguidament, es presenten les solucions de disseny adoptades, que s'han cregut més
adients per el tipus de vehicle escollit i s'expliquen les hipòtesis de càlcul que
permeten validar i complir la normativa per tal de realitzar el correcte disseny. Al
mateix temps, s'estudia el xassís original mitjançant el mètode d'elements finits i
seguint la metrologia establerta.
A continuació, un cop obtinguda l'estructura bàsica del xassís, s'inicia el procés de
validació dels resultats mitjançant l'estudi FEM i alguns càlculs preliminars. En aquest,
un dels apartats més rellevants del projecte, es consideren múltiples estudis de
sol·licitacions, com anàlisis de vibracions, anàlisis estàtics i dinàmics i el càlcul de la
rigidesa del xassís, per tal d'assegurar la integritat estructural i la seguretat del binomi
maquina-home. També es comparen els resultats obtinguts entre els dos models.
Finalment, després d'especificar el plec de condicions i un cop donat el disseny per
vàlid, es redacta un pressupost per determinar la viabilitat econòmica del present
projecte i s'extreuen les conclusions finals del mateix. |