To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/2099.1/16939

Implementació d'un entorn virtual per a la realització de pràctiques de la unitat formativa “Instal·lacions hidràuliques i pneumàtiques” del CFGS d'Automoció
Gallego Arjona, Sergi
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació; Villanueva Gómez, Miquel Àngel
Motivació: Actualment el departament d’Automoció disposa de dos panells pneumàtics marca FESTO per portar a terme les pràctiques de la unitat formativa UF1 Instal·lacions pneumàtiques i hidràuliques del mòdul formatiu “Sistemes de transmissió de forces i trens de rodatge” del cicle de grau superior d’Automoció. El nombre d’alumnes que cursen aquest cicle és aproximadament de setze estudiants, fet que comporta que aquest material resulti limitat pel desenvolupament de la part pràctica del currículum de la unitat. Objectius: Aquest fet, afegit a l’actual situació econòmica global, proposa buscar altres alternatives adients que permetin desenvolupar les pràctiques de manera sostenible obtenint els mateixos resultats d’aprenentatge. Solució proposada: En sintonia amb l’evolució tecnològica actual, on la tendència és el control de processos i instal·lacions mitjançant l’ordinador, es proposa la utilització de les TIC com a eina on portar a terme la simulació de les pràctiques. Aquest material permet entendre el món real a través d’una eina virtual, i establir les semblances i diferències entre la simulació i la realitat, al contrastar els resultats obtinguts amb les pràctiques al taller. S’incorpora així un entorn d’aprenentatge nou i enriquidor per l’alumne, que amb molta probabilitat es trobarà quan s’introdueixi en el món laboral. En aquest treball es desenvolupa material didàctic per a cinc sessions de pràctiques de tres hores cadascuna, utilitzant un programari de simulació pneumàtica anomenat Fluidsim, i dos panells pneumàtics existents al taller. Així mateix es proposa una metodologia de treball que evita el solapament dels equips materials, assegura que cada alumne realitzi com a mínim una pràctica sobre panell, i al mateix temps no se’n repeteixi cap. Aquesta metodologia facilita la tasca del docent i l’avaluació de la unitat formativa.
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Formació professional::Formació professional inicial
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::TIC's aplicades a l'educació
Pneumatics--Study and Teaching (Secondary)
Pneumatics--Computer simulation
Formació Professional
Material didàctic
TIC
Simulador
Pràctiques
Pneumàtica--Educació secundària
Pneumàtica--Simulació per ordinador
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters