Abstract:
|
Es comença definint el conceptes fracàs escolar i abandonament. Se’n expliquen les diferents causes i les conseqüències a partir de conceptes teòrics i de les experiències en el propi centre, i es donen les xifres de repercussió d’aquest fenomen sobre les aules catalanes a tots els nivells de l’ensenyament secundari.
En la contextualització del problema s’analitza el rendiment escolar dels alumnes de segon cicle d’ESO del centre, a partir de les dades d’avaluació de l’alumnat de l’últim curs acadèmic (2009-2010).
A la descripció de la solució es detallen el conjunt d’activitats que formen part d’aquest ”Pla de millora”. Un total de 13 activitats mitjançant les quals es pretén: informar a les famílies de com sorgeix el projecte i en què es basa, conscienciar als alumnes dels beneficis d’una bona formació a partir del testimoni directe de pares i mares, antics alumnes i professionals en el camp de l’orientació laboral; donar a conèixer a l’alumnat totes les possibilitats de formació postoobligatoria que ofereixen tots els centres de la comarca,obrir noves línies de col·laboració amb l’Ajuntament del municipi; millorar la col·laboració entre família i professorat en el procés d’orientació dels alumnes, orientar a l’alumnat en el descobriment i autoreflexió de la seva identitat personal i professional, conèixer quines són les seves expectatives i les de la seva família. La última activitat és l’avaluació sobre la eficiència de la implantació del pla de millora.
Tot plegat ha d’afavorir a un augment de la motivació i l’interès envers la continuïtat formativa, incrementant els valors de “sacrifici” i esforç per tal d’establir un horitzó acadèmic i professional adequat a cadascun dels alumnes.
L’èxit del projecte es veurà reflectit en les dades del rendiment escolar dels cursos següents al de la implantació del “Pla de millora”. |