Abstract:
|
La caixa de canvis està constituïda per un total de dos eixos, primari i
secundari, i un eix/engranatge per la marxa enrere. Aquest dos eixos
principals suporten un total de vuit engranatges rectes cadascú, dels quals
set de ells son velocitats i el restant es la marxa enrere. Els engranatges del
eix primari son sòlids al ell, mentre que els del l’eix secundari son lluïres;
aquest porten mecanitzats unes pestanyes per el sistema de sincronització.
El sistema de sincronització està compost per quatre peces fonamentals,
cubs, corones desplaçables, forquilla de manament i tambor selector. Els
cubs van situats entre els engranatges i de forma fixa mitjançant un estriat
i un ajustament a pressió amb l’eix secundari. Les corones desplaçables es
desplacen lateralment mitjançant una estriat interna. En el seus laterals hi
ha dissenyat unes pestanyes que serveixen per sincronitzar les velocitats i
transmetre les velocitats de rotació dels engranatges al eix secundari. L
forquilla de manament es l’encarregada de fer desplaçar lateralment les
corones desplaçables cap a un sentit o un altre. El tambor selector es un
cilindre macis el qual té mecanitzat unes ranures que fan moure les forquilla
de manament. Per aconseguir aquest desplaçament de les horquilles, el
tambor rota uns Graus determinants cap a un sentit o un altre, de tal
manera que s’avancen o es disminueixen les velocitats. El moviment de
rotació ho crea un motor elèctric denominat “motor tambor selector”.
Per tant, la caixa de canvis va governada per un sistema electrònic a través
d’una unitat de control, la qual està relacionada amb uns transmissors i
actuadors. Esta comanda al motor del tambor selector.
Com a peculiaritat, l’eix primari i secundari, els cubs i corones desplaçades
son fabricats de titani, aprofitant les seves qualitats mecàniques y de pes.
L’acompanya un pressupost en dues versions: versió original y optimitzada.
La primera de elles recull els costos com s’ha dissenyat el projecto; la versió
optimitzada s’ha obtingut considerant les peces anomenades anteriorment
del mateix acer que el utilitzat en els engranatges, amb la fi de reduir
costos. |