Para acceder a los documentos con el texto completo, por favor, siga el siguiente enlace: http://hdl.handle.net/2099.1/15245

Disseny i implementació d'un sistema per a l'automatització dels horaris de la diplomatura
Baqués Ibars, Mariona; Viladomat Comerma, Júlia
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d’Estadística i Investigació Operativa; Fernández Aréizaga, Elena
Al llarg dels anys, en iniciar un nou curs acadèmic, ens solem trobar sempre amb el problema d’haver de configurar els horaris pel curs vinent, qualsevol universitat, escola o institut, ha d’ocupar-se, en més o menys grau, d’aquest etern problema: realitzar l’horari del curs d’acord amb una sèrie de preferències, requeriments i restriccions. Són moltes les variables a tenir en compte, moltes les restriccions a respectar, la qual cosa provoca que aquest procés sigui en molts casos veritablement complicat, amb tot l’esforç i inversió de temps que això implica. Aquestes consideracions ens han portat a plantejar-nos el fet de poder automatitzar aquest procés d’elaboració d’horaris de manera que puguem ajudar a reduir les complicacions que any rere any es presenten irremissiblement. En particular es pretén aplicar-ho a la Diplomatura d’Estadística. És a dir, dissenyar i implementar un sistema per a automatitzar el procés d’elaboració d’horaris per a la Diplomatura. La idea és mantenir la filosofia actual de la Diplomatura creant un horari que tingui en compte tots els elements que la caracteritzen; el pla d’estudis, els recursos dels quals es disposa, les particularitats que l'envolten... però dotant el sistema d’una gran flexibilitat i donant especial importància a aconseguir un elevat grau d’interacció amb l’usuari. Destacarem la rellevància que té el pla d’estudis en l’assignació que durem a terme. Realitzarem aquesta assignació d’acord amb el pla d’estudis que regeix la Diplomatura d’Estadística, on ja estan definides quines són les assignatures i el nombre de crèdits de cada una d’elles. Estem parlant, per tant, d’unes restriccions a priori pel que fa al nombre d’hores de l’assignatura. No es tracta tant sols de que el sistema trobi una solució factible, que ja de per si és un fet complicat degut a la limitació de recursos, sinó que volem anar més enllà i escollir d’entre les possibles solucions aquelles que impliquin un major grau de satisfacció. Optimitzar els resultats. Es tracta de construir l’horari “a la carta”. Aconseguir un horari que s’adeqüi a les necessitats, prioritats, limitacions i preferències dels professors. Aquests ens proporcionaran unes penalitzacions en funció de les seves disponibilitats. D’aquesta manera disposarem dels resultats òptims particulars per cada professor. El nostre objectiu és aconseguir traduir els resultats particulars de cada professor en un resultat global òptim, on es reflecteixi tant bé com sigui possible la informació que obtenim dels professors. D’altra banda, no podem oblidar-nos de les importants limitacions actuals de disponibilitat d’aules de laboratoris, i la dificultat que aquestes limitacions afegiran a la resolució, que ja de per si se’ns presenta de manera complexa per la gran quantitat de variables i restriccions que hi formaran part. En definitiva doncs, s’intenta que el resultat gaudeixi de tots els beneficis que l’execució no automatitzada tenia, on era fàcil tenir en compte casos concrets i es podia particularitzar molt, afegint-hi l’evident comoditat que el sistema aporta, i l’estalvi de tot el temps que es dedicava a aconseguir que l’horari quadrés tal com es volia.
Àrees temàtiques de la UPC::Matemàtiques i estadística
Àrees temàtiques de la UPC::Matemàtiques i estadística::Investigació operativa
Mathematics
Operations research
Matemàtica
Investigació operativa
Classificació AMS::90 Operations research, mathematical programming
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Mostrar el registro completo del ítem