dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut de Ciències de l'Educació |
dc.contributor |
Grima Cintas, Pedro |
dc.contributor.author |
Tremolosa Rovira, Mª Nuria |
dc.date |
2011-06-28 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/14468 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Ensenyament secundari |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::Metodologies docents |
dc.subject |
Mathematics--Study and teaching |
dc.subject |
matemàtiques |
dc.subject |
problemes |
dc.subject |
noticies |
dc.subject |
vida quotidiana |
dc.subject |
raonar |
dc.subject |
lògica |
dc.subject |
interpretar |
dc.subject |
apendre |
dc.subject |
integrar |
dc.subject |
Matemàtica -- Educació secundària |
dc.title |
La vida quotidiana en els medis, utilitat de les matemàtiques. |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
Català:És un dossier de problemes basats en notes de premsa i retalls de publicitat en els que es
treballa a partir d’ unes dades que poden extreure de les noticies i dels retalls, i es proposen
una sèrie de qüestions a resoldre. És planteja una sèrie de qüestions perquè sàpiguen
interpretar la informació que es vol transmetre i aprenguin a detectar possibles males
interpretacions o errades. Son qüestions quotidianes que encara que actualment no els
preocupen en un futur segur que si que els preocuparà i serà profitós saber resoldre.
Amb aquest dossier de noticies el que pretenc sobretot és que l’alumne desenvolupi les seves
pròpies estratègies en la resolució de problemes, fent que l’aprenentatge esdevingui realment
significatiu i afavoreixi l’adquisició de competències bàsiques. Sobretot si es fa servir com a
base per una assignatura optativa, s’ha de considerar com un dossier obert en el que els
problemes plantejats sobre les noticies és poden agafar com a guia per plantejar altres
problemes amb altres noticies del moment o inclús proposa als alumnes que els mateixos
busquin noticies i plantegin problemes. Hi ha 16 problemes en lloc de 20 com deia a la
proposta inicial degut a la limitació de l’extensió de la memòria del TFM.
He intentat treballar diferents parts del currículum presentant els continguts de manera
gradual, partint dels coneixements previs dels alumnes i encara que el nivell de dificultat de les
operacions matemàtiques és molt bàsic sobretot és vol comprovar que saben buscar e
identificar les dades que és demanen i treballar amb elles ja sigui calculant percentatges, fent
conversions de canvi, com a variables d’equacions...o treballant la lògica. És important que els
alumnes prenguin consciència de què l’important no és memoritzar una sèrie de conceptes sino
que “raonar”.
A través de les matemàtiques és vol aprendre amb sentit, i permetre als alumnes ampliar i
enriquir els seus esquemes mentals i dotar-los d’una organització més sòlida i descobrir-ne la
funcionalitat. Utilitzar-los en contextos diferents i obtenir una comprensió més clara de la
realitat. Afavorir la relació interdisciplinària entre els continguts de les diferents àrees i matèries.
Per això treballarem el descobriment de les relacions entre els continguts, i la seva integració
en estructures més àmplies i completes.
Paral·lelament, els problemes ens permeten treballar la lectura i anàlisi d’un text per tal
d’extreure les dades que en ell hi ha expressades. La comprensió oral és un dels elements a
desenvolupar en les Competències Bàsiques del currículum. Per altra banda les noticies tenen
un caràcter transversal ja sigui amb les ciències socials, com ciències del medi contemporani,
educació física...s’ofereix per tant com una oportunitat per a realitzar algun treball en conjunt
amb aquesta assignatura. En cada un dels problemes he indicat el nivell i la unitat didàctica en
que es podria enquadrar. |