dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Institut Universitari de Recerca en Ciència i Tecnologies de la Sostenibilitat |
dc.contributor |
Magrinyà Torner, Francesc |
dc.contributor.author |
Nielfa Llongueras, Ana |
dc.date |
2011-06 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/13661 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Urbanisme::Planejament urbà |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Urbanisme::Impacte ambiental |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Desenvolupament humà i sostenible::Desenvolupament sostenible::Mobilitat sostenible |
dc.subject |
City planning--Environmental aspects |
dc.subject |
Transport, development and sustainability |
dc.subject |
Urbanisme -- Catalunya -- Barcelona (Àrea metropolitana) |
dc.subject |
Mobilitat sostenible |
dc.title |
Centralitats metropolitanes i transformacions urbanes lligades al transport ferroviari a la regió metropolitana de Barcelona: estudi del Pla Territorial Metropolità de Barcelona a l'àmbit del Vallès Occidental, Vallès Oriental i Eix Martorell |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.description.abstract |
Per tant, l'objectiu principal del treball és estudiar la relació entre planejament urbanístic i mobilitat sostenible que presenta el Pla Territorial Metropolità de Barcelona (PTMB) a la regió metropolitana de Barcelona.
Val a dir que aquest objectiu no ha estat assajat anteriorment: per una banda, perquè les àrees de nova centralitat a l'àmbit de Barcelona no han estat resoltes sota la perspectiva de la mobilitat i la sosteniblitat i, per altra banda, perquè els estudis sobre el territori, el planejament,
la mobilitat i la sostenibilitat no han estat plantejats en un cas concret en el territori català.
L'assoliment d'un objectiu general d'aquesta envergadura només és possible a partir de
l’assoliment d'altres objectius més concrets i específics:
Es proposa, per començar, definir l'Estat de l'art: la situació present, els antecedents, els models territorials sostenibles,... S’explica la gestió i la organització territorial actual i les problemàtiques que se'n deriven, els antecedents urbanístics a l'àmbit metropolità de Barcelona
i els debats d'experts sobre nous models de gestió i organització dels sistemes urbans des de la sostenibilitat. Es pretén concloure amb un model de gestió i organització dels sistemes urbans
que sigui sostenible i aplicable i amb unes estratègies que permetin formalitzar aquest model.
A partir d'aquí, el treball es planteja definir uns instruments adequats per tal d'implementar aquest model no només en aquest cas, el PTMB a la regió metropolitana de Barcelona, sinó en altres casos. Per tant, no només es desenvolupa un treball amb uns resultats en un àmbit concret sinó que es presenta una metodologia per a la investigació aplicable en altres estudis.
Inicialment, es classifiquen els nodes de connexió a la xarxa ferroviària proposada pel PTMB al Vallès Occidental, al Vallès Oriental i a l'Eix Martorell. És a dir, s’estudien les diferents tipologies
de nodes ferroviaris i s’estableixen relacions tipològiques entre aquestes. També s’avaluen els creixements i les estratègies proposats pel PTMB al Vallès Occidental, al Vallès Oriental i a l'Eix Martorell des de la perspectiva de l’ecologia urbana i el urbanisme de xarxes. O sigui, s’estudien
dels creixements urbans i les estratègies de creixement respecte als nodes ferroviaris i respecte a les tres àrees geogràfiques des d’un model basat en la mobilitat sostenible.
I, finalment, només amb la informació que proporciona l'assoliment dels objectius anteriors i des de la perspectiva del model basat en l’ecologia urbana i el urbanisme de xarxes i de les estratègies associades, és possible l'assoliment del quart objectiu: Establir específicament els nodes ferroviaris amb potencialitat i les estratègies per a la transformació d'aquests nodes en àrees de nova centralitat al Vallès Occidental, al Vallès Oriental i a l'Eix Martorell. |