dc.contributor |
Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Infraestructura del Transport i del Territori |
dc.contributor |
Robusté Anton, Francesc |
dc.contributor.author |
Mercadal Playà, Albert |
dc.date |
2011-06-30 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2099.1/13428 |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Politècnica de Catalunya |
dc.rights |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria civil::Infraestructures i modelització dels transports::Transport per carretera |
dc.subject |
Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria civil::Impacte ambiental |
dc.subject |
Motor vehicles -- Electric equipment |
dc.subject |
Electric batteries |
dc.subject |
Automòbils -- Bateries |
dc.subject |
Transportation, Automotive |
dc.subject |
VAM |
dc.subject |
viabilitat |
dc.subject |
vehicles alimentats en marxa |
dc.subject |
Vehicles de motor -- Equip elèctric |
dc.subject |
Bateries elèctriques |
dc.subject |
Automobiles -- Batteries |
dc.subject |
Transport per carretera |
dc.title |
Vehicles alimentats en marxa (VAM): anàlisi de la viabilitat tècnica i econòmica |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.description.abstract |
Català: En el context recent de crisi econòmica i energètica l’ús de l’energia nuclear, l’escassetat de recursos o la necessitat de promoure un canvi de política energètica a nivell global, són temes de primeríssima actualitat. Entre mig de tots ells, la necessitat de transformar el transport per carretera, principal responsable de les emissions de CO2, està sent abordada, tan pel sector públic com pel privat, de la mà del vehicle elèctric.
Si bé és cert que aquests tipus de vehicles suposen un gir de 180º pel que fa a la font d’energia utilitzada, l’ús massiu de bateries planteja alguns problemes com la falta d’autonomia dels vehicles o una previsible escalda de preus en les seves matèries primeres. En aquest sentit, més enllà de promoure un canvi en la forma d’alimentar el transport per carretera, aquest estudi proposa una reinterpretació total d’aquest de la mà dels anomenats VAM: vehicles alimentats en marxa.
Aquest nou concepte de vehicle funcionaria amb bateries o amb el clàssic motor de combustió dins l’àmbit urbà i es connectaria a la xarxa elèctrica general en fer ús de vies ràpides interurbanes sent alimentat directament per aquesta. Un cop introduït el concepte és necessari estudiar-ne la viabilitat tècnica i econòmica.
Pel que fa la primera, es desenvolupa un anàlisi del potencial que presenten diferents tecnologies per tal de poder implementar-les i mitjançant l’ús d’un anàlisi multicriteri, s’arriba a la conclusió que la tecnologia amb un major potencial és la basada en la transmissió d’electricitat mitjançant la creació de camps magnètics a través del fenomen de la inducció. Sota el nom de IPT (inductive powe transfer), aquesta tecnologia ofereix un gran atractiu gràcies a no ser necessari el contacte directe entre vehicle i infraestructura, al tenir un baix impacte visual i al ser fàcilment implementable a la xarxa actual de carreteres.
Agafant com a base la tecnologia IPT desenvolupada per KAIST (Korean Advanced Institute of Science and Technology) s’estudia la viabilitat econòmica fent ús d’un anàlisi cost-benefici on el cost tecnològic, d’infraestructura i energètic, així com les externalitats, són analitzats mitjançant una sèrie d’indicadors.
Utilitzant el VAN i el TIR com a eines d’avaluació final i plantejant la implementació dels VAM en un tram de la xarxa viària de Catalunya, s’arriba a la conclusió que el nou sistema és viable sota un seguit d’hipòtesis entre les quals es troba la consideració dels preus del petroli i l’electricitat actuals.
Un posterior anàlisi de sensibilitat mostra que el preu de l’energia, així com el cost de producció d’aquest nou tipus de vehicle, són els factors més important alhora de considerar factible aquesta nova interpretació del transport per carretera. Això, juntament amb les incògnites obertes al voltant dels problemes de seguretat que podrien representar l’emissió de camps magnètics i de l’eficiència en la transmissió de l’electricitat, animen a seguir investigant per tal d’anar responent als interrogants oberts al llarg de l’anàlisi. |