L‟interès actual per la reducció en l‟emissió a l‟atmosfera de gasos d‟efecte hivernacle (relacionats directament amb el Protocol de Kyoto) està donant lloc a diferents estudis basats en la no emissió i/o recuperació d‟aquests gasos procedents de la combustió d‟hidrocarburs.
La demanda actual d‟energia es veu coberta en un 87% per combustibles fòssils com el carbó, petroli o gas natural. Aquesta situació no es veu sostenible degut al preu volàtil de les matèries primes i la seva localització en determinades zones que obliga a la seva importació, fet que pot arribar a causar tensions entre els estats.
Per aquest motiu és molt important el desenvolupament de noves tecnologies que facin possible una transició controlada cap a un sistema energètic sostenible amb el medi ambient, i que no sigui dependent de les reserves naturals.
En els últims anys, l‟hidrogen ha anat agafant pes com a vector energètic per al futur ja que és molt present a la Terra i la seva combustió només genera calor i aigua.
L‟hidrogen reduiria substancialment la dependència actual sobre els combustibles fòssils, perquè pot ser generat a partir d‟ altres fonts primàries com les renovables o la nuclear.
Tot i que s‟estan realitzant diversos estudis i importants avenços tecnològics, la implantació de l‟hidrogen com a vector energètic no és immediata, i requereix superar importants reptes com ara que, des de el punt de vista de la producció, els costos son massa elevats i la seva producció actual es basa, principalment en la gasificació d‟ hidrocarburs. Els processos basats en energies renovables no es troben suficientment desenvolupats i a nivell industrial els seus costos són encara molt elevats.
L‟emmagatzematge també representa un repte, ja que l‟hidrogen és un gas amb molt baixa densitat energètica, fet pel qual es requereixen grans volums per alimentar els processos amb gran demanda energètica. Actualment s‟investiguen diversos mètodes d‟emmagatzematge basats en l‟addició a adsorbents porosos o halurs metàl·lics per formar hidrurs, o tancs d‟alta pressió que permetrien guardar grans quantitats de gas en poc espai. El preu actual de les piles de combustible també suposa una barrera important per a l‟aplicació d‟aquesta tecnologia, ja que els metalls que es fan servir com a elèctrodes normalment són de platí o pal·ladi, metalls amb un elevat cost al mercat.
En aquest treball es realitzarà un estudi sobre els diferents mètodes per a la producció d‟hidrogen que actualment es troben en ús o en fase de desenvolupament, analitzant les seves principals característiques tècniques i valorant també les contraindicacions o els avantatges que pugui aportar la seva producció a escala industrial. |