Empreu aquest identificador per citar o enllaçar aquest document: http://hdl.handle.net/2072/15846

Scheduled Service Versus Personal Transportation: The Role of Distance
Bilotkach, Volodymyr; Fageda, Xavier; Flores-Fillol, Ricardo
Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Economia
This paper presents a theoretical and empirical analysis of the relationship be- tween frequency of scheduled transportation services and their substitutability with personal transportation (using distance as a proxy). We study the interaction between a monopoly firm providing a high-speed scheduled service and private transportation (i.e., car). Interestingly, the carrier chooses to increase the frequency of service on longer routes when competing with personal transportation because by providing higher frequency (at extra cost) it can also charge higher fares which can boost its profits. However, in line with the results of earlier studies, frequency decreases for longer flights when driving is not a viable option. An empirical application of our analysis to the European airline industry confirms the predictions of our theoretical model. Keywords: short-haul routes; long-haul routes; flight frequency; distance JEL Classification Numbers: L13; L2; L93
2009
338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus
Oligopolis
Organització industrial
Aviació comercial
Aviació-Vols
Transport públic
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original, la universitat i el departament i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/)
Document de treball
1988 - 0812
Documents de treball del Departament d'Economia;2009-06
         

Text complet d'aquest document

Fitxers Mida Format
DT.2009-6 electr.pdf 744.8 KB PDF

Mostra el registre complet del document