Utilizad este identificador para citar o enlazar este documento: http://hdl.handle.net/2072/15808

(No)competition in the Spanish retailing gasoline market: a variance filter approach
Jiménez, Juan Luís; Perdiguero, Jordi
Various methodologies in economic literature have been used to analyse the international hydrocarbon retail sector. Nevertheless at a Spanish level these studies are much more recent and most conclude that generally there is no effective competition present in this market, regardless of the approach used. In this paper, in order to analyse the price levels in the Spanish petrol market, our starting hypothesis is that in uncompetitive markets the prices are higher and the standard deviation is lower. We use weekly retail petrol price data from the ten biggest Spanish cities, and apply Markov chains to fill the missing values for petrol 95 and diesel, and we also employ a variance filter. We conclude that this market demonstrates reduced price dispersion, regardless of brand or city.
05-2009
33 - Economia
338 - Situació econòmica. Política econòmica. Gestió, control i planificació de l'economia. Producció. Serveis. Turisme. Preus
Gasolina
Competència econòmica
Preus
Espanya
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original, la universitat i la xarxa i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/)
28 p.
Documento de trabajo
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Reproducció digital del document publicat en format paper
XREAP;2009-5
         

Documentos con el texto completo de este documento

Ficheros Tamaño Formato
XREAP2009-5.pdf 728.3 KB PDF

Mostrar el registro completo del ítem

Documentos relacionados

Otros documentos del mismo autor/a

Borrell, Joan-Ramon; Jiménez, Juan Luís; García, Carmen
Jiménez González, Juan Luis; Perdiguero, Jordi