Aquest projecte tracta el problema de selecció de proveïdors, un dels més important pels
departaments de compres de les empreses. És important degut a que les empreses
inverteixen molt temps en aquests processos, i per tant, diners; i sinó s’utilitzen les eines
adients s’arriben a conclusions no òptimes per l’empresa.
Aquest problema es divideix en dues fases. La primera tracta la tria dels millors proveïdors
dels productes en qüestió, etapa que no és de l’abast d’aquest projecte, tot i que es fa una
breu explicació de quina és la situació. La segona fase consisteix en decidir l’assignació de
les quantitats òptimes a cada proveïdor, aquest és el principal objectiu del projecte,
dissenyant models d’aprovisionament amb multi-proveïdors per sistematitzar aquests
processos de decisió.
Alhora de dur a terme el projecte, s’ha seguit una metodologia de treball per arribar als
objectius finals. Primer s’ha procedit a fer una lectura d’articles dels dos últims anys sobre la
temàtica en qüestió. D’aquesta manera s’obté una imatge de la situació actual, de quins
estudis hi ha, de les mancances d’aquests, etc. A continuació, s’ha procedit a estudiar quins
són els criteris més importants alhora de prendre les decisions de compra. Tot seguit, es
dissenyen els models d’aprovisionament amb multi-proveïdors necessaris perquè un agent
de compres desenvolupi les seves tasques de forma sistemàtica, així estalviant temps i
optimitzant les seves decisions. Un cop s’han dissenyat i modelitzat amb el programari
adequat, s’han executat una sèrie de jocs de dades facilitats per una empresa del sector
d’automoció. S’han executat els jocs de dades originals i també versions modificades per
comprovar el correcte funcionament de tots els models. Per últim, es presenten pressupostos
segons dues possibles situacions empresarials d’explotació d’aquest projecte.
Els resultats obtinguts en totes les execucions són els esperats. S’ha comprovat que tots els
models funcionen correctament, i a més, es demostra la seva utilitat. Les diferents versions
dels models que es presenten en el projecte, permeten incorporar diverses característiques
que es poden presentar en les empreses. Tot i que l’objectiu principal del projecte és
sistematitzar aquests processos de decisió, i que en la presa d’aquestes decisions no hagi
d’intervenir excessivament el factor humà, és convenient que l’eina sigui flexible i pugui
adaptar-se a les necessitats de cada cas. |