Aquest Projecte Final de Carrera consisteix en elaborar un pla de negoci orientat al
màrqueting i a les vendes, per una petita empresa catalana del sector paperer, Molí
Paperer, S.L.
Aquesta empresa, creada l’any 1995 i ubicada en un antic molí paperer, és un referent en
el món del paper artesanal, al que es dediquen des de fa tres generacions.
En els darrers anys ha aconseguit també introduir-se en el mercat dels papers industrials,
però solament com a distribuïdors. Això els hi ha permès diversificar la seva cartera de
productes i extendre la seva xarxa de clients a països com Irlanda, França, Alemanya o
Estats Units.
Darrerament, Molí Paperer ha apostat fort invertint en una nau industrial de nova
construcció on hi ha ubicat el magatzem i les oficines. Es tracta, doncs, d’una empresa jove
en expansió, que necessita saber en quin punt es troba per decidir quina és la millor
estratègia a seguir d’ara endavant. Fins ara, la immediatesa de les accions del dia a dia no
li ha permès fer una reflexió profunda a tots els nivells com la que es procura fer aquí. És
per això que algunes qüestions com la importància de les exportacions o la rendibilitat de
seguir fabricant els fulls a mà han quedat en un segon terme, minimitzades pel tràfec diari.
Tot i que la idea inicial era realitzar un pla d’expansió, durant l’estudi i degut a la inestable
situació econòmica, ha sorgit la necessitat d’elaborar també un pla de xoc a curt termini
(anterior al pla d’expansió) per tal d’evitar que la crisi tingui conseqüències negatives per
l’empresa, sobretot perquè el paper no és un producte de primera necessitat. Aquest pla de
xoc comprèn el període 2009-2010 i a partir de 2011 s’ha dissenyat el pla d’expansió, que
inclou l’estudi dels tres anys següents. Conjuntament formen un pla estratègic sobretot a
nivell comercial que pretén ajudar l’empresa a l’hora de prendre decisions futures.
La proposta de pla de negoci per Molí Paperer, S.L. comença fent un anàlisi intern de
l’empresa, on se’n fa una descripció i s’analitza el seu recorregut fins l’any 2008. D’aquest
primer anàlisi se n’extreuen les debilitats i fortaleses. Seguidament, es fa un anàlisi extern
que inclou una descripció de l’entorn, del mercat i de la competència. D’aquest segon
anàlisi se n’extreuen les oportunitats i les amenaces. Amb les conclusions d’ambdós
estudis s’elabora l’anàlisi DAFO, que serveix de punt de partida per determinar l’estratègia
de l’empresa.
Amb aquestes dades es defineix el pla de màrqueting (estratègia de producte, de preu, de
distribució i promoció) i el pla comercial, que com ja s’ha comentat està dividit en dues
etapes i que inclou el pla de vendes, el pla de recursos humans i el pla de
desenvolupament. Finalment, s’elabora el pla econòmico-financer per tenir una previsió
dels resultats de l’empresa en els propers 5 anys, i es fa un petit estudi de finançament.
Amb tot això, s’espera que l’empresa tingui la informació necessària per poder afrontar la
crisi amb serenitat i pugui créixer a mig termini amb un millor coneixement del mercat i dels
seus propis recursos. |