Girls like pink : explaining sex-typed occupational aspirations amongst young children
Polavieja, Javier
Platt, Lucinda
Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica
Institut d'Anàlisi Econòmica

Data: 2011
Descripció: 42 p.
Resum: There is a high degree of sex-typing in young children's occupational aspirations and this has consequences for subsequent occupational segregation. Sociologists typically attribute early sex-differences in occupational preferences to gender socialization. Yet we still know surprisingly little about the mechanisms involved in the intergenerational transmission of sex-typical preferences and there is considerable theoretical controversy regarding the role of individual agency in the process of preference formation. This study analyzes the determinants of sex-typed occupational aspirations amongst British children aged between 11 and 15. We specify different mechanisms involved in the transmission of sex-typical preferences and propose an innovative definition of individual agency that is anchored in observable psychological traits linked to self-direction. This allows us to perform a simultaneous test of socialization and agency predictors of occupational sex-typing. We find that parental influences on occupational preferences operate mainly through three distinctive channels: 1) the effect that parental socio-economic resources have on the scope of children's occupational aspirations, 2) children's direct imitation of parental occupations, and 3) children's learning of sex-typed roles via the observation of parental behavior. We also find a strong net effect of children's own psychological predispositions -self-esteem in particular- on the incidence of sex-typical occupational preferences. Yet large differences in the occupational aspirations of girls and boys remain unexplained.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Anglès
Col·lecció: Departament d'Economia i d'Història Econòmica. Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica / Institut d'Anàlisi Econòmica (CSIC). Working papers
Col·lecció: Working papers ; 844.10
Document: Working paper
Matèria: Enquestes socials ; Segregació en l'educació ; Formació professional



42 p, 230.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Working papers > Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmic. Documents de treball

 Registre creat el 2011-06-10, darrera modificació el 2022-07-10



   Favorit i Compartir