Abstract:
|
En els últims anys hi ha hagut un augment de la consciència mediambiental de l’administració traduïda en
fomentar les tècniques de reciclatge i dificultar l’abocament dels residus sobrers de la carretera. Aquest fet,
juntament amb una mancança d’àrids de qualitat en determinades zones geogràfiques ha reimpulsat el
desenvolupament d’aquests mètodes.
Encara que existeixen diferents mètodes per a reciclar el material recuperat de paviments asfàltics, la
tecnologia del reciclatge en calent en planta és la que té més gran potencial de desenvolupament donada la
seva alta capacitat d’aprofitament de materials, la qualitat del producte i els avantatges ambientals que
presenta en front a altres tècniques. Aquests avantatges han impulsat a les empreses constructores a invertir
en equips per al reciclatge en planta, així com a augmentar el parc de maquinària per al fressat de les mescles
asfàltiques envellides.
El principal problema és que Espanya no compta amb mètodes específics per a caracteritzar i dissenyar
mescles reciclades en calent en planta i s’utilitzen els mateixos criteris emprats en les mescles convencionals.
Per a intentar establir una metodologia que permeti garantir-ne un comportament adequat, el Laboratori de
Camins del Departament d’Infraestructura del Transport i Territori de la UPC està portant a terme un estudi
complert de les característiques mecàniques de diferents tipus de mescles reciclades en calent. Més
concretament aquest estudi, entra dins el marc del projecte europeu anomenat Paramix. El projecte
PARAMIX es finància amb fons públics amb càrrec a la comunitat Europea i té per objectiu l’estudi de la
millora dels materials, disseny i tècniques de rehabilitació de paviments de carretera, utilitzant mescles
bituminoses de paviments asfàltics reciclats.
Així doncs, tot i que el projecte PARAMIX engloba l’estudi de material reciclat en fred in situ amb emulsió,
i el reciclat en planta en calent, en aquesta tesina s’analitzarà únicament la utilització de material reciclat en
planta en calent en els trams experimentals que s’han portat a terme al llarg de la carretera C-58.
En aquest estudi realitzarem una caracterització de les mescles bituminoses reciclades en calent en planta
utilitzades a les diverses rehabilitacions estructurals portades a terme, mitjançant l’estudi de provetes i
testimonis als quals aplicarem l’assaig de tracció indirecta, mòdul resilient i mòdul dinàmic a compressió. |