dc.contributor |
Universitat de Barcelona |
dc.contributor.author |
Barral i Viñals, Immaculada |
dc.date |
2011-02-23T13:31:51Z |
dc.date |
2011-02-23T13:31:51Z |
dc.date |
2010-12 |
dc.identifier.citation |
1699-8154 |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/2445/16564 |
dc.format |
12 p. |
dc.format |
application/pdf |
dc.language.iso |
cat |
dc.publisher |
Universitat Oberta de Catalunya |
dc.relation |
IDP. Revista d'Internet, Dret i Política, 2010, vol. 11 |
dc.relation |
Reproducció del document publicat a: http://idp.uoc.edu/ojs/index.php/idp/article/view/n11-barral |
dc.rights |
cc-by-nd, (c) Barral, 2010 |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/es/deed.es |
dc.subject |
Comerç electrònic |
dc.subject |
Protecció del consumidor |
dc.subject |
Mediació |
dc.subject |
Arbitratge i laude |
dc.subject |
Electronic commerce |
dc.subject |
Consumer protection |
dc.subject |
Mediation |
dc.subject |
Arbitration and award |
dc.title |
La mediació i l'arbitratge de consum: explorar sistemes d'ODR |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.description.abstract |
La utilització dels mitjans alternatius de resolució de conflictes (ADR) en l'àmbit de les reclamacions de consum té un marc legal específic a Espanya -i també a la UE- des del 1993, que deriva de les seves característiques especials. Algunes són d'encuny exclusivament jurídic: es tracta de reclamacions en què el marc legal aplicable és el denominat dret de consum; d'altres tenen un suport bàsicament fàctic: solen tenir poca entitat econòmica, és a dir, entren en la categoria del que denominem small claims, i el fet que les reclamacions -en alguns casos que van en augment- siguin transfrontereres condiciona l'opció entre jurisdicció tradicional i ADR, com també tindrem ocasió d'analitzar. Cal afegir a aquests elements jurídics i fàctics un element important de política legislativa en un àmbit de la UE: els ADR s'entenen com un instrument bàsic per a garantir l'accés dels consumidors a la justícia, però alhora, en l'àmbit del comerç electrònic, són un element de gran transcendència en la creació de la denominada confiança electrònica o e-confidence. Per aquest motiu, s'exploren contínuament proces- sos de resolució en línia de conflictes (on-line dispute resolution, ODR). Els ODR pretenen la màxima eficàcia oferint un suport tècnic capaç de solucionar una controvèrsia amb la intervenció d'un tercer o sense, i dins o fora de l'organització de l'empresari. D'aquesta manera, s'usa un mateix expedient tècnic per a posar en marxa successivament més d'un ADR, o es potencien els mecanismes automàtics que prescindeixen dels conceptes jurídics i, en mig de l'exploració constant, Espanya aposta per l'arbitratge electrònic de consum en el RD 236/2008. A aquests temes ens referirem a continuació. |