Use this identifier to quote or link this document: http://hdl.handle.net/2072/101676

Sistema integral d’anàlisi i avaluació d’un format general d’assignatura específic dels estudis de les arts
Menéndez Varela, José Luis
Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca; Universitat de Barcelona
En el període 2006-2008, l'equip investigador de l'Observatori sobre la Didàctica de les Arts (ODAS) s'ha concentrat en la innovació i la investigació en el camp de la didàctica aplicada als estudis universitaris de les arts. Des del punt de vista propi de la investigació-acció, la finalitat ha estat la de plantejar i explorar una revisió integral de l'organització del treball a peu d'aula que fos extensible a d'altres assignatures i matèries. Així, prenent com a eix l'aprenentatge dels estudiants, les accions escomeses es fonamentaren en sis premisses: integració —de sessions de treball i activitats d'aprenentatge—, diversitat —d'escenaris, recursos i materials didàctics—, equilibri —entre coneixements i habilitats específiques i transversals—, modularitat —de les parts constitutives de la innovació proposada—, aplicabilitat —a d'altres assignatures i matèries— i progressió en la seva posada en marxa. I sobre aquestes bases, hom va establir cinc línies de treball: l'organització del treball a l'aula i del treball guiat de l'estudiant en diferents tipus de sessions, l'organització del treball autònom de l'alumne des dels pressupòsits d'una avaluació continuada, la incorporació de les TIC com autèntics recursos d'ensenyament-aprenentatge, la col·laboració amb d'altres unitats de la Universitat de Barcelona que tinguessin entre els seus objectius l'impuls de l'aprenentatge, i el seguiment del procés d'implantació de la iniciativa didàctica i l'anàlisi regular dels seus resultats. Pel que fa a aquest darrer punt, en aquest primer període, hom ha prioritzat l'estudi de les dades quantitatives i quasi-quantitatives derivades del judici dels alumnes que participaren en la nova proposta didàctica. En conseqüència, la investigació va acomplir una primera funció diagnòstica de la innovació docent duta a terme, i es va enquadrar en la categoria dels estudis descriptius transversals a través d'enquestes amb mostres probabilístiques.
Between 2006 and 2008, the research team of the Observatory for Education in the Arts (ODAS) focused on innovation and research in the field of education in university arts studies. Applying a research-action approach, the aim was to undertake a thorough review of classroom work organization which could then be extrapolated to other subjects and disciplines. Thus, with a focus on how students learn, the action undertaken revolved around six premises: integration, of work sessions and learning activities; diversity, of teaching scenarios, resources and materials; balance, between specific and cross-curricular knowledge and skills; modularity, of the parts constituting the proposed innovation; applicability, to other subjects and disciplines; and progression, in the project's implementation. The following lines of action were outlined: organization of classroom work and student-guided work in various types of session, organization of student self-study within a continuous assessment framework, the incorporation of ICTs as real teaching-learning resources, cooperation with other units at the University of Barcelona which investigate learning, and monitoring of the process of the implementation of the teaching project and regular analysis of the results. As regards the analysis, during this first period priority was given to the study of the quantitative and quasiquantitative data derived from the opinion of the students participating in the new teaching proposal. Therefore, the study provided an initial diagnosis of the teaching innovation undertaken, and can be classified as a cross-sectional, descriptive study using probabilistic samples.
2011-02-15
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure
Arts -- Ensenyament universitari
Arts -- Ensenyament -- Metodologia
Autonomia de l'alumne
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús de Creative Commons, amb la qual es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citin l'autor original i l’Agència i no se'n faci cap ús comercial ni obra derivada, tal com queda estipulat en la llicència d'ús (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/es/)
34 p.
Report
Els ajuts de l'AGAUR;2007MQD00041
         

Full text files in this document

Files Size Format
2007MQD00041_Comú.pdf 185.6 KB PDF

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters