Resum:
|
En el període 2006-2008, l'equip investigador de l'Observatori sobre la Didàctica de les Arts (ODAS) s'ha concentrat en
la innovació i la investigació en el camp de la didàctica aplicada als estudis universitaris de les arts. Des del punt de
vista propi de la investigació-acció, la finalitat ha estat la de plantejar i explorar una revisió integral de l'organització del
treball a peu d'aula que fos extensible a d'altres assignatures i matèries. Així, prenent com a eix l'aprenentatge dels
estudiants, les accions escomeses es fonamentaren en sis premisses: integració —de sessions de treball i activitats
d'aprenentatge—, diversitat —d'escenaris, recursos i materials didàctics—, equilibri —entre coneixements i habilitats
específiques i transversals—, modularitat —de les parts constitutives de la innovació proposada—, aplicabilitat —a
d'altres assignatures i matèries— i progressió en la seva posada en marxa. I sobre aquestes bases, hom va establir
cinc línies de treball: l'organització del treball a l'aula i del treball guiat de l'estudiant en diferents tipus de sessions,
l'organització del treball autònom de l'alumne des dels pressupòsits d'una avaluació continuada, la incorporació de les
TIC com autèntics recursos d'ensenyament-aprenentatge, la col·laboració amb d'altres unitats de la Universitat de
Barcelona que tinguessin entre els seus objectius l'impuls de l'aprenentatge, i el seguiment del procés d'implantació de
la iniciativa didàctica i l'anàlisi regular dels seus resultats. Pel que fa a aquest darrer punt, en aquest primer període,
hom ha prioritzat l'estudi de les dades quantitatives i quasi-quantitatives derivades del judici dels alumnes que
participaren en la nova proposta didàctica. En conseqüència, la investigació va acomplir una primera funció diagnòstica
de la innovació docent duta a terme, i es va enquadrar en la categoria dels estudis descriptius transversals a través
d'enquestes amb mostres probabilístiques. |
Resum:
|
Between 2006 and 2008, the research team of the Observatory for Education in the Arts (ODAS) focused on
innovation and research in the field of education in university arts studies. Applying a research-action
approach, the aim was to undertake a thorough review of classroom work organization which could then be
extrapolated to other subjects and disciplines. Thus, with a focus on how students learn, the action
undertaken revolved around six premises: integration, of work sessions and learning activities; diversity, of
teaching scenarios, resources and materials; balance, between specific and cross-curricular knowledge and
skills; modularity, of the parts constituting the proposed innovation; applicability, to other subjects and
disciplines; and progression, in the project's implementation. The following lines of action were outlined:
organization of classroom work and student-guided work in various types of session, organization of student
self-study within a continuous assessment framework, the incorporation of ICTs as real teaching-learning
resources, cooperation with other units at the University of Barcelona which investigate learning, and
monitoring of the process of the implementation of the teaching project and regular analysis of the results.
As regards the analysis, during this first period priority was given to the study of the quantitative and quasiquantitative
data derived from the opinion of the students participating in the new teaching proposal.
Therefore, the study provided an initial diagnosis of the teaching innovation undertaken, and can be classified
as a cross-sectional, descriptive study using probabilistic samples. |