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Patriarchal Hauntings: Re-reading Villainy and Gender in Daphne du Maurier's Rebecca
Llompart Pons, Auba
Criticism of Daphne du Maurier’s popular classic Rebecca (1938) can be divided into two mainstream interpretations. On the one hand, it was traditionally marketed as a gothic romance where the hero and the heroine conquered the evil women that separated them. On the other, certain feminist critics have recently provided a very diff erent view of the story, aligning it with gothic narratives that deal with the dangers women suff er under the patriarchal control of their husbands. Th is would imply that du Maurier’s novel should not be read as a traditional romance that promotes patriarchy, as the former interpretation suggested. In this article, I propose, through a Gothic Studies and a Gender Studies reading, that villainy in this novel is not exclusively linked to gender and, therefore, the victim and abuser statuses cannot be equated to femininity and masculinity, respectively. Instead, I argue that villainy in the novel is inextricably connected to being in a powerful position within patriarchy, and that it is the desire to maintain this position and perpetuate the patriarchal system that leads the main characters (men and women) to commit acts of villainy.
La crítica sobre el clásico popular Rebecca (1938), de Daphne du Maurier, puede dividirse en dos interpretaciones principales. Tradicionalmente, la novela se vendió como un romance gótico en el que el héroe y la heroína vencían a las mujeres malvadas que los separaban. En cambio, recientemente, algunas críticas feministas han dado una visión muy diferente de la historia, que ha pasado a verse como una novela gótica que relata los peligros que las mujeres sufren bajo el control patriarcal de sus maridos. Esto implicaría que la novela de du Maurier no podría leerse como un romance tradicional que fomenta el patriarcado, como sugería la anterior interpretación. En este artículo, propongo, a través de una lectura desde los estudios góticos y los estudios de género, que la villanía en esta novela no tiene que ver exclusivamente con el género de los personajes y, por lo tanto, los roles de víctima y villano no pueden equipararse a la feminidad y la masculinidad, respectivamente. En cambio, sugiero que la villanía en Rebecca está directamente ligada al hecho de estar en una posición de poder dentro del patriarcado, y que lo que lleva a los personajes (hombres y mujeres) a cometer actos de villanía es el deseo de perpetuar el sistema patriarcal y mantener su posición de poder
06-2013
(c) AEDEAN. The Spanish Association of Anglo-American Studies
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