To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10854/1723

De la vivència a l'experiència: la significació del medi aquàtic en el desenvolupament de l'infant
Pla, Gil
Universitat de Vic. Facultat d'Educació
El present treball de recerca aprofundeix en la comprensió del medi aquàtic com a espai significatiu per a una intervenció psicomotriu en el desenvolupament dels infants. Parteix d'un plantejament metodològic de caràcter filosòfic que utilitza la fenomenologia com a via de descoberta. Des d'aquesta postura es justifica la història i els passos que s'han seguit en el procés de construcció de la recerca. Els quals mostren l'actitud que l'ha governat i que ha permès seguir un procés que l'ha portat des de la vivència més personal al coneixement experiencial - això és, conscient - del fenomen. En coherència amb la metodologia s'ha procedit a la reducció gnoseològica característica de la fenomenologia tot efectuant a l'observació de nadons que es mouen en el medi aquàtic. Plantejada la seva construcció, s'inicia el procés més emblemàtic de tota recerca fenomenològica que és el corresponent a la reducció d'idees. La primera que s'ha efectuat és la referent al medi aquàtic com a espai pluridimensional que amplia la visió predominant de medi físicoquímic. En segon lloc, s'ha estudiat el nadó en la seva etapa de zero a tres anys i des d'una perspectiva unitària que integra les dimensions emocional i social, cognitiva i psicomotriu. I finalment, s'ha analitzat l'essència de la psicomotricitat com a model d'intervenció pedagògica. A partir d'aquests tres elements, i com a resultat de la recerca, es construeix una proposta d'intervenció psicomotriu en el medi aquàtic que es mostra, en ella mateixa, com un espai d'experiència formativa. This work gets deeply into the comprehension of the aquatic medium as a significant space for the for a psychomotor intervention in the development of the children. Its starting point is a methodological pose of philosophical nature which uses phenomenology as the way for discovering. From this stand, the research sequence and process are justified. They both show an underlying attitude which has guided the whole process of turning the learning-by-experiencing the phenomena into experienced-knowledge of it. In this way the characteristic gnoseological reduction of the phenomenology has been used, while proceeding to the observation of children evolving in the water. Once the construction process of this work was established, the reduction of the amount of concepts and ideas began. This is its most characteristic process of the phenomenological research. First, an approach to the aquatic medium as a pluridimensional space has been made. Afterwards a study of the up to three years old child from a global perspective which includes the emotional, the social the cognitive and the psychomotor dimensions has been done. At last, the essence of the psychomotor as a model for the pedagogical action has been studied. From this three distinctive elements, and as a result of this research, a proposal of psychomotor intervention in the aquatic medium has been built. Director/a: Eulàlia Collelldemont Pujadas
-Infants -- Desenvolupament
-Natació per a infants
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Research/Master Thesis
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters