To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10459.1/48972

Producción de artículos en la base de datos Web of Science y Scopus sobre Educación Física: Estudio Comparativo entre España y Brasil;
Papers production in the database Web of Science and Scopus about physical education: Comparative study between Spain and Brazil
Reverter Masià, Joaquín; Hernández González, Vicenç; Jové Deltell, M. Carmen; Fonseca, Teresa; Legaz Arrese, Alejandro
Existe un creciente interés y necesidad en la evaluación de la producción científica. Entre las mediciones más importantes, está el número de artículos, el factor de impacto de la revista en que se publica y el índice de h. El objetivo analizar la producción de los profesores de las áreas de Educación Física de España y Brasil por medio de artículos en revistas en la base de datos Web of Science y Scopus. El método es un estudio descriptivo, comparativo y correlacional de análisis de documentos. La muestra la forman 373 profesores, de los cuales 108 corresponden a Brasil y 265 a España. Los resultados indican que los profesores en España tienen en Web of Science un Índice h 2.6 y 7.4 artículos por investigador y en Scopus una h 3.1 y 9.5 artículos. Los profesores brasileños en Web of Science tienen un Índice h de 6.05 y 30.91 artículos por autor y en Scopus una h 7.5 y 37.7 artículos. Las correlaciones entre número de artículos por profesor e Índice h son muy elevadas tanto en Web of Science como en Scopus. Las revistas en que más publican los profesores brasileños y españoles son Medicine and Science in Sports and Exercise y Journal of Strength and Conditioning Research. A modo de conclusión, el trabajo ha mostrado que existen notables diferencias de producción entre los profesores de los diferentes países. Los resultados muestran una mayor visibilidad de Scopus en relación a Web of Science. There has been a growing interest and need in the evaluation of the quality and quantity of papers published by researchers. Therefore, the most important measurements are the number of items, the journal impact factor and the h-index. The aim of this paper is to analyze the publications of the professors in the field of Physical Education in Spain and Brazil published in journals in the Web of Science and Scopus databases. The method used is a descriptive, comparative and correlational analysis of documents. The sample consisted of 373 publications of professors of which 108 are in the field of Physical Education in Brazil and 265 in the field of Physical Education in Spain. The results indicate that the professors in the field of Physical Education in Spain produced an h-index of 2.6 and 7.4 papers per researcher in Web of Science and an h-index of 3.1 and 9.5 papers per professor in Scopus. Brazilian professors obtained an h-index of 6.05 in Web of Science with a mean of 30.91 papers per researcher and h-index of 7.5 and 37.7 papers per professor in Scopus. Correlations between the number of papers per professor and h-index are high both in the Web of Science and Scopus. The majority of Brazilian and Spanish professors publish in Medicine and Science in Sports and Exercise and the Journal of Strength and Conditioning Research. Significant differences among professors of different countries were found in the present research.
-Deporte
-Indicadores bibliométricos
-Producción científica
-Sport
-Bibliometric indicators
-Scientific production
-Journals
-Scopus
-Web of Science
cc-by-nc (c) Joaquín Reverter-Masía et al., 2014
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/
article
publishedVersion
Pontificia Universidade Catolica de Campinas
         

Full text files in this document

Files Size Format View
022744.pdf 466.2 KB application/pdf View/Open

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

 

Coordination

 

Supporters