To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10459.1/46858

La teoría de los códigos. Desigualdades lingüísticas en educación;
The new reality of code theory. The existence and growth of linguistic inequalities in the world of education
Mayoral Arqué, Dolors
Las desigualdades lingüísticas en educación constituyen un problema que puede acentuarse con el cambio de sociedad. Este artículo recupera la teoría de los códigos de Basil Bernstein desde una perspectiva culturalista para aclarar sus aspectos más polémicos y, al mismo tiempo, introducir un nuevo modelo de análisis que pone en relación el capital cultural de las familias con el nivel de desarrollo lingüístico de los adolescentes. Se observa que el nivel de estudios alcanzado por los padres adquiere una notable importancia en el desarrollo de la competencia comunicativa, especialmente en el desarrollo de las habilidades correspondientes al lenguaje escrito en los adolescentes de primer curso de Educación Secundaria Obligatoria. Linguistic inequalities in education do not only represent a hitherto unresolved problem but may even be exacerbated by social change (synonymous with technological and multicultural societies). In this article we have re-examined Basil Bemstein's code theory from a culturalist perspective and tried to clarify some of most controversial features and to present a new analytical model that relates the cultural capital of families to the level of linguistic development in adolescents. We observed that the level of studies reached by parents has a notable bearing upon the development of communicative competence, and particularly upon the development of written language skills, in adolescents studying the first course of Compulsory Secondary Education.
-Desigualdades educativas
-Capital cultural
-Subculturas
-Clase social
-Sociolingüística
-Estatus social
-Igualtat d'oportunitats educatives
cc-by-nc, (c) Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Espanya), 2005
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/deed.ca
article
publishedVersion
Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Espanya)
         

Full text files in this document

Files Size Format View
008743.pdf 4.819 MB application/pdf View/Open

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

 

Coordination

 

Supporters