To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/10459.1/46556

“Entretejiendo encajes” entre la universidad, los centros de arte y las escuelas;
“Interweaving laces” between the University, art centers and schools
Jové Monclús, Glòria; Betrián Villas, Esther
Habitualmente la formación inicial de profesionales de la educación suele realizarse en los contextos universitarios, las escuelas son consideradas contextos para realizar las prácticas y los museos y centros de arte tienen poca presencia en la formación de maestros. Por ello desde la Facultad de Ciencias de la Educación de la UdL y en el contexto de la formación inicial de maestros y psicopedagogos empezamos a entretejer la red entre la Facultad, los centros educativos y los recursos culturales comunitarios para mejorar la formación de todas las personas implicadas. Concretamente, estamos desarrolando el espacio híbrido en el marco del proyecto Educ-arte dando especial énfasis a las relaciones creadas entre la Facultad de Ciencias de la Educación, el Centro de Arte la Panera y la escuela Príncep de Viana de Lleida. Para ello utilizamos el arte contemporáneo como mediador de aprendizajes y como instrumento de formación y construcción de conocimientos. Nuestra aportación está enmarcada en los planteamientos socioconstructivistas que sitúan la cultura como elemento básico para la humanización de las personas. Es por ello que en nuestro entretejer situamos los recursos comunitarios culturales en general y museos y centros de arte en particular como parte esencial del trabajo en red. Usually the initial training of educational professionals often done at university contexts, the schools are considered contexts to do practices and museums and art centers are not taken into account in teachers training. Therefore, from the Faculty of Educational Sciences of UdL and in the context of initial training of teachers and advisory teachers began to weave the network between the faculty, schools and community cultural resources to improve training of all involved. Specifically, we have been developing a hybrid space within the Educ-art project with special emphasis on the relationships created between the Faculty of Education, Panera art center and school Princep de Viana in Lleida. We use contemporary art as a mediator of learning and as training and to construct knowledge. Our contribution is framed in social-constructivist approaches that place culture as a basic element for the humanization of people. That is why in our interweaving we put the cultural community resources and museums and art centers in particular as an essential part of networking.
-Espacio híbrido
-Arte contemporáneo
-Centro de arte
-Universidad
-Mestres -- Formació -- Ensenyament universitari
-Psicopedagogs -- Formació
-Equipaments culturals
cc-by (c) Universidad Complutense de Madrid, 2012
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
article
publishedVersion
Universidad Complutense de Madrid
         

Full text files in this document

Files Size Format View
018244.pdf 1.080 MB application/pdf View/Open

Show full item record

Related documents

Other documents of the same author

 

Coordination

 

Supporters