Abstract:
|
La idea de realitzar aquest projecte ha sorgit de la necessitat del departamentd’Electrònica de la ETSEIB de poder utilitzar la maqueta d’un ascensor controlat per unFPGA (Field Programmable Gate Array) d’una placa educativa d’Altera (fabricant) en unesclasses de pràctiques. Aquestes pràctiques han d’estar dedicades a l’aprenentatge delsFPGA, uns dispositius de portes lògiques programables que proporcionen gran flexibilitat ipossibilitats per al desenvolupament de sistemes electrònics. La placa d’Altera es comunicaamb la maqueta mitjançant una placa d’interfície. Tot aquest sistema és el resultat del PFC“Sistema de control basado en FPGAs para un ascensor de 5 plantas”.L’aprenentatge en la programació de l’FPGA pot provocar errors en el control, quepoden comportar danys a la maqueta, Per a evitar-los, s’ha decidit integrar a la placad’interfície un sistema de seguretat o vigilància, capaç de detectar i bloquejar les situacionsen que es puguin produir danys a la maqueta.Un altre objectiu del projecte és combinar la incorporació del sistema de seguretat,amb la d’un sistema de test del funcionament dels elements electromecànics de la maqueta.D’aquesta manera es contribueix a fer més fiable el seu funcionament, i es facilita la labor dedetecció d’elements avariats.El darrer objectiu és realitzar un anàlisi del funcionament de la placa d’interfície. Esvol aprofitar la realització d’una nova placa d’interfície integrant el sistema de test i seguretat,per a millorar els punts febles que es puguin trobar en la placa d’interfície original.La base d’aquest sistema és un microcontrolador. Degut a la seva fiabilitat,versatilitat, velocitat, preu, facilitat d’ús, i la gran quantitat d’informació i eines dedesenvolupament de que disposen, s’ha escollit un model de la família dels PIC. Un aspectemolt important és captar totes les dades que van de la maqueta a la placa d’Altera, analitzarlesper a conèixer la situació en cada instant i actuar segons convingui. Per a fer passartotes les dades a través del PIC s’ha utilitzat un registre de desplaçament d’entrada i un desortida de 48 posicions cadascun.El resultat final ha estat una nova placa d’interfície capaç de treballar en tres modes:seguretat o vigilància, test i transparent (la placa treballa con la placa original). A més, s’haincorporat un sistema de detecció de sobrecàrrega dels motors i una modulació de l’ampled’ona de la seva tensió d’alimentació per a suavitzar-ne els moviments.S’ha fabricat un prototip d’aquesta placa i s’ha comprovat el seu correctefuncionament, certificant d’aquesta manera l’assoliment dels objectius del projecte. |