Abstract:
|
El debat públic sobre les infraestructures a Catalunya ha centrat i està centrant en els darrers
mesos una part important de l’actualitat política, social i mediàtica del nostre país. En aquest
context, i de forma més específica, cada cop són més nombroses les veus que reclamen la
necessitat d’abordar amb claredat i rapidesa allò que constitueix justament la temàtica d’aquest
projecte final de carrera: la importància estratègica dels aeroports de Catalunya, i especialment
de l’Aeroport de Barcelona, a la Catalunya del segle XXI.
L’objectiu central del projecte és exposar de forma exhaustiva i amb un enfocament global el
paper clau que té l’Aeroport de Barcelona en el desenvolupament socioeconòmic de Catalunya,
així com les diverses implicacions sobre el territori en el context d’una economia mundial i
competitiva.
En el primer bloc del projecte es presenta el creixent fenomen de la urbanització i el paper
decisiu de les ciutats i les seves àrees metropolitanes en una economia globalitzada que té a
les regions com a principals motors econòmics; i als ports i aeroports, en el seu paper de “portes
físiques de la globalització”, com a infraestructures fonamentals per a la seva projecció i
desenvolupament econòmics.
Centrant aquest aspecte a la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB), es constata el seu gran
potencial, donat per la proximitat del port i l’aeroport i la confluència de les principals
infraestructures viàries i ferroviàries. Aquests factors distintius són claus per a la
internacionalització de l’economia catalana i representen, en definitiva, un dels principals actius
de futur de la RMB.
En el segon bloc, s’exposa el nou i decisiu paper que juguen els aeroports en l’actualitat i es
presenta el singular model espanyol de gestió aeroportuària, i com aquest condiciona el
desenvolupament competitiu de la xarxa aeroportuària estatal. Concretament, el projecte
caracteritza la situació actual i els plans de futur de l’Aeroport de Barcelona.
En el tercer i darrer bloc, es consideren els principals factors en què el paper de l’Aeroport de
Barcelona és fonamental per al dinamisme de l’economia catalana i la seva projecció
internacional. S’analitzen també dos factors que, a més de ser un requeriment de la Unió
Europea, són també garanties de competitivitat: per una banda, el respecte als entorns urbà i
natural en què s’integra l’aeroport, i d‘altra banda, la seva màxima accessibilitat a través d’altres
modes de transport tot potenciant la intermodalitat com a mesura d’eficiència.
El projecte es va iniciar amb la realització de diverses entrevistes amb persones qualificades del
món universitari, empresarial i polític. I en totes ha aparegut una mateixa conclusió: si hi ha el
consens suficient, l’Aeroport de Barcelona està en condicions de ser, un factor clau a la RMB
per fer, de Catalunya, el principal motor socioeconòmic del sud d’Europa. Aquesta és també la
principal conclusió d’aquest projecte. |