Abstract:
|
L’empresa TUBOS Y BLOQUES FIOL S. A., fabricant de prefabricats de formigó, detectà la
possibilitat d’ampliar el seu negoci incloent en la seva oferta una nova gamma de productes:
els elements necessaris per a la construcció de naus industrials. L’objectiu d’aquest projecte
és tant verificar la viabilitat de la idea com la realització del “projecte bàsic” per a la
implantació de l’activitat.
Inicialment s’analitzà la idea de negoci mitjançant la metodologia DAFO (debilitats,
amenaces, fortaleses i oportunitats) per tal d’establir l’estratègia a seguir. A continuació es va dur a terme un estudi de mercat on s’estudiaren tant la competència existent com la
demanda del mercat de l’edificació a Mallorca. Igualment, es realitzarà un sondeig a la
cartera de clients de l’empresa i, alhora, es buscaran nous clients potencials.
Com a fruit d’aquest primer estudi, quedà palesa la bona acollida del nou producte, donant
continuïtat al projecte. Arribat aquest punt, s’inicià la descripció de l’activitat. Per tal de
determinar els recursos i instal·lacions necessaris per al seu desenvolupament, es van
realitzar els diagrames de procés i de flux, una taula relacional d’activitats i altres diagrames
pertinents. Com a resultat s’obtingueren diferents propostes, de les quals se seleccionà la distribució en planta definitiva.
El polígon Ses Veles, al terme municipal de Bunyola (Mallorca), fou el seleccionat per a la
implantació. Es tracta d’una zona industrial de nova construcció. Per a adquirir aquesta
parcel·la i fer front la gran inversió inicial, es realitzarà una ampliació de capital.
Paral·lelament es desenvolupà l’estudi de la viabilitat econòmica de l’activitat, per tal de
determinar la millor manera de dur a terme el negoci. Aquest estudi inclou el balanç de
situació, el compte P&G i el pressupost de tresoreria, en tres escenaris diferents (pessimista, normal i optimista).
Com a resultat de l’estudi de mercat se n’extragué una demanda real que supera els dos
anys de feina. Havent realitzat l’estudi tècnic, s’aconseguí la millor distribució en planta per a
la parcel·la seleccionada. D’altra banda, l’estudi econòmic reflectí la viabilitat del negoci, amb un benefici diferencial satisfactori. |