Abstract:
|
La comarca del Bages es caracteritza a la situació actual per l’ús massiu del transport privat
en els desplaçaments amb la consegüent participació escassa del transport públic en la
mobilitat dels seus habitants. Aquest fet, propiciat per l’escassa oferta de transport col·lectiu
que no satisfà les necessitats de mobilitat de la zona, comporta la congestió de la xarxa
viària i un escenari mediambiental insostenible.
Presentada aquesta situació, el present projecte té com a objecte l’estudi de la viabilitat de
la implantació d’un nou sistema de transport que modifiqui el repartiment modal actual de
manera que augmenti la proporció de l’ús del transport públic. A tal fi, es proposa avaluar
les repercussions en quant a mobilitat i econòmiques que aportarà l’arribada d’aquest nou
sistema a la oferta de transport.
L’existència de dues línies de mercaderies que s’estenen actualment des de Manresa fins a
Súria i Sallent, tot passant per Santpedor i Callús, i la voluntat de donar cobertura a la ciutat
de Manresa i altres poblacions del seu entorn com Sant Joan de Vilatorrada o Sant Fruitós
de Bages, aconsella dissenyar un sistema d’explotació intermedi entre un ferrocarril i un
tramvia, l’anomenat tren-tramvia. Aquest sistema comporta una disminució del consum
energètic i una reducció notable de les emissions de gasos contaminants.
Per tal d’avaluar els beneficis que aportarà el nou sistema en el repartiment modal, es
modelitza la mobilitat entre les diferents zones dels municipis considerats mitjançant les
dades de l’Enquesta de la Mobilitat Quotidiana 2006. A continuació es fa ús del model teòric
Logit amb la finalitat d’estimar la demanda del tren-tramvia que implicarà un nou escenari
de mobilitat en la situació futura. Aquesta situació de futur pren tres valors (any 2012, 2014,
2015) depenent de l’extensió a la que dóna cobertura el nou sistema.
L’avaluació econòmica pel tren-tramvia és rendible per a l’escenari futur a l’any 2015. La
implantació del nou mode suposaria un estalvi de costos econòmics i socials provinents de
l’increment del percentatge de desplaçaments realitzats en aquest mode. No només
reduiria el consum energètic sinó que també es disminuirien les emissions de gasos
d’efecte hivernacle per passatger. |