To access the full text documents, please follow this link: http://hdl.handle.net/2099.1/8381

Disseny i implementació d'un laboratori virtual
Bustillo Aguiló, Pau
Atchadé Vignavodé, Parfait; Prat Viñas, Lluís
La present memòria tracta del treball desenvolupat dins el PLAB, un laboratori personal portàtil i complet per electrònica i comunicacions que s’està desenvolupant actualment per l’enginyeria ETNIA S.L. El laboratori en qüestió integra els aparells típics d’un laboratori electrònic: oscil·loscopi, generador de funcions, font d’alimentació i polímetre. Per a la seva elaboració s’ha utilitzat una FPGA per al control dels dispositius ràpids (oscil·loscopi i generador de funcions), i un PIC per al control dels dispositius lents (polímetre i font d’alimentació). El principal objectiu del PLAB es aconseguir implementar un laboratori amb un pressupost ajustat, però arribant a obtenir una qualitat i precisió comparable als diferents aparells que es poden trobar en el mercat. Per això el PLAB no disposa de comandaments físics, tan sols connexions d’entrada i sortida de cada aparell. Tot el control dels aparells es realitza mitjançant un software a un PC, on es tractaran les dades adquirides per el PLAB i es presentaran a l’usuari. Aquesta és una de les claus que permeten assolir un preu assequible per a tot el laboratori, ja que s’elimina tota la mecànica de control, els dispositius de presentació i la major part del tractament de les senyals. Una altre de les claus que fan del PLAB un producte competitiu en el mercat és la minimització de l’electrònica analògica. Això es tradueix en una simplificació del disseny i la facilitació del manteniment, sense perdre el compromís qualitat vs pressupost, fent del PLAB una eina perfectament vàlida com a substitució del laboratori tradicional. No tan sols es perden prestacions sinó que és multipliquen, ja que amb el continu desenvolupament de l’electrònica és una qüestió de temps la implementació de cada aparell al software.El hardware de l’oscil·loscopi és el més crític i complex de tots els aparells, degut a les múltiples opcions de funcionament. Per als altres dispositius existeix l’electrònica dissenyada específicament per acomplir aquesta funció. Però gràcies a que disposem de les dades computeritzades, afegir noves funcionalitats significarà treballar directament sobre el software. Aquesta és la tercera clau d’èxit del PLAB. Dintre de l’àmbit de formació en ETNIA, aquesta eina pot constituir tot el físicament necessari per a la formació a distància, o e-learning, donant noves possibilitats a la docència sobre l’àmbit de l’electrònica i les telecomunicacions, obrint noves vies per a l’aprenentatge i el seu control dins la xarxa. Els continguts de la present memòria pretenen donar un coneixement exhaustiu sobre el disseny i funcionament del PLAB, així com obrir les portes a ampliar les seves capacitats i millorar les seves prestacions
-Àrees temàtiques de la UPC::Ensenyament i aprenentatge::TIC's aplicades a l'educació ::Ensenyament virtual (eLearning)
-Electronics -- Web-based instruction
-Electrònica -- Ensenyament virtual
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Spain
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Bachelor Thesis
Universitat Politècnica de Catalunya
         

Show full item record

 

Coordination

 

Supporters