Abstract:
|
L’objectiu d’aquest projecte es realitzar un estudi per a la implantació d’eines Lean dins
d’una oficina tècnica i veure com la pràctica d’aquest sistema dona millores per al producte final i facilita la gestió i la comunicació en l’entorn de treball. Per tant,
s’estudiaran algunes de les tècniques Lean, que ja han estat dutes a terme a altres
empreses del sector industrial amb èxit, i es farà un manual per a la seva implantació.
Els resultats obtinguts són donar una millor resposta i resultat al client i promocionar
l’empresa i l’oficina per tal de que pugui ser més versàtil i competitiva. Les eines Lean es caracteritzen per oferir un sistema de producció o d’organització ajustat i sense cap tipus de malbaratament.
Lean no es només un sistema de producció, es una manera de pensar, una filosofia
d’actuar, que va més enllà d’estudiar la producció, sinó que s’entén l’empresa com tot un conjunt que actua simultàniament en la mateixa direcció i sentit cap a un objectiu comú.
Primer és fa un estudi sobre la situació actual de l’empresa, on es determinen les tasques que s’hi duen a terme, el personal implicat, l’organigrama intern de l’empresa, els productes que ofereixen i els objectius generals que tenen interès en assolir.
Seguidament es defineixen els mètodes i eines que es consideren per poder implantar
dins l’empresa aquest sistema, com ara l’enginyeria simultània, la gestió participativa, la qualitat total, la formació continua, la comunicació i el compromís, i la millora continua.
Com a eines es definiran el kanban, TPM, les 5’s, els grups de treball, layout, el VSM i el poka-yoke. Tots aquests mètodes i eines ja s’han implantant abans dins de cadenes de
producció amb resultats molt importants i profitosos per a l’industria.
Una vegada conegudes totes aquestes tècniques, el següent pas és la posada en
pràctica. Es realitza un diagrama de Gantt i es defineix l’estructura de la implantació, tot confeccionant un pla de treball cronològic.
En cada pas es defineix quin sistema o eina s’està implantant i es pot veure com els
elements que no afegien valor al producte, o malbarataments van sorgint i es van
eliminant. Posteriorment es detalla aquest pla de treball, i s’explica els mètodes definits anteriorment amb exemples clars dins de la oficina tècnica, mitjançant gràfics, imatges, diagrames, i normes que fan més fàcil que tota la plantilla entengui la millora que s’està proposant.
L’últim apartat consisteix en expressar els resultats o millores obtinguts. Des del punt de vista del producte, és a dir, les millores de cara al client, els resultats obtinguts són; una rapidesa en el disseny de productes, augment de la qualitat, abaratir els costos, reduir el temps de reacció i una optimització de tràmits.
Des del punt de vista de l’oficina tècnica l’aplicació d’aquestes tècniques es tradueix en un desenvolupament tecnològic, polivalència del personal, reduir el temps de reacció,formació de la plantilla, millora de les tècniques de gestió i una major participació i comunicació. |