Title:
|
Percepció de l'aqüicultura en la premsa escrita en el període 2013-15
|
Author:
|
Márquez Gil, Julia
|
Other authors:
|
Reig Puig, Lourdes; Flos Bassols, Rosa |
Abstract:
|
In recent decades there has been an increase in demand for fish for human consumption due to population growth and increased per capita consumption. In 2014, for the first time in history, global aquaculture surpassed traditional fishing in supplying water for direct use. Despite the great economic and social potential posed by this activity, the European Union and more specifically in Spain, has not been reached to compensate the decline in fishing activity recorded since the 70s. To promote this activity, the acquisition of knowledge to sociological and market that affecting to aquaculture products are essential. In this sense, the influence of mass media in the perception of reality has been a traditional aspect of sociological research. Based on these premises has made the study of aquaculture related articles in major newspapers in Spain in the period January 2013 to December 2015 and, moreover, a first foray has been made among students of the degree of Audio-visual Communication with the objective of knowing how the future generations of communicators perceive aquaculture. There is a parallel between the results of the analysis of articles and assessments of future communicators interviewed. Both conceive aquaculture positive aspects to their politico-economic market, but negatively with respect to the quality of its product and health. These facts demonstrate the ability to influence public opinion in the media and, consequently, on consumers. Moreover, both the analysis of press as group sessions, warns that there are negative prejudices that have their origin in the lack of knowledge of this activity, which result in a poor image. If you want to get a better acceptance of aquaculture products is considered necessary specific training on the subject aimed at communicators, which result in higher quality information published in the media and, consequently, avoid creating negative stereotypes about aquaculture. |
Abstract:
|
En les darreres dècades s'ha experimentat un augment en la demanda de peix per a consum humà, degut al creixement de la població i a l'augment del consum per càpita. Al any 2014, per primera vegada a l'historia, l'aqüicultura a nivell global va superar a la pesca tradicional en el subministrament de productes aquàtics per a ús directe. Malgrat el gran potencial econòmic i social que suposa el desenvolupament d'aquesta activitat, a la Unió Europea i més concretament a Espanya, no s'ha arribat a compensar la caiguda de l'activitat pesquera registrada des dels anys 70. Per impulsar aquesta activitat, resulten imprescindibles l'adquisició de coneixements sociològics i de mercat que afecten als productes aqüícoles. En aquest sentit, la influència dels mitjans de comunicació de masses en la percepció de la realitat ha estat un aspecte tradicional de la investigació sociològica. Partint d'aquestes premisses s'ha realitzat l'estudi dels articles relacionats amb l'aqüicultura en els principals diaris a l'Estat Espanyol en el període comprés de gener de l'any 2013 a desembre del 2015 i, per altra banda, s'ha fet una primera incursió entre estudiants del Grau de Comunicació Audiovisual amb l'objectiu de conèixer com perceben l'aqüicultura les futures generacions de comunicadors. Existeix un paral·lelisme entre els resultats obtinguts en l'anàlisi dels articles i les valoracions dels futurs comunicadors entrevistats. Ambdós conceben positivament l'aqüicultura a les seves vessants politico-econòmica i de mercat, però negativament pel que fa a la qualitat dels seus producte i la salut. Aquests fets evidencien la capacitat d'influència dels mitjans en la opinió pública i, en conseqüència, en els consumidors. Per altra banda, tant a l'anàlisi de premsa com a les sessions grupals, s'adverteix que existeixen prejudicis negatius que tenen el seu origen en la manca de coneixença d'aquesta activitat, i que deriven en una mala imatge. Si es vol aconseguir una millor acceptació dels productes de l'aqüicultura, es considera necessària una formació específica en la matèria dirigida als comunicadors, la qual derivi en informació de més qualitat publicada als mitjans i, en conseqüència, eviti la creació de estereotips negatius sobre el sector aqüícola. |
Abstract:
|
En las últimas décadas se ha experimentado un aumento de la demanda de pescado para consumo humano, debido al crecimiento de la población y al aumento del consumo per cápita. En el año 2014, por primera vez en la historia, la acuicultura a nivel global superó a la pesca tradicional en el suministro de productos acuáticos para usos directo. A pesar del gran potencial económico y social que supone el desarrollo de esta actividad, en la Unión Europea y más concretamente en España, no se ha llegado a compensar la caída de la actividad pesquera registrada desde los años 70. Para impulsar esta actividad, resulta imprescindible la adquisición de conocimientos sociológicos y de mercado que afectan a los productos acuícolas. En este sentido, la influencia de los medios de comunicación de masas en la percepción de la realidad ha sido un aspecto tradicional de la investigación sociológica. Partiendo de estas premisas, se ha realizado un estudio de los artículos relacionados con la acuicultura en los principales periódicos en el Estado Español en el periodo de tiempo comprendido de Enero del 2013 a diciembre del 2015 y, por otro lado, se ha hecho una primera incursión entre estudiantes del Grau de Comunicación Audiovisual con el objetivo de conocer cómo perciben la acuicultura las futuras generaciones de comunicadores. Existe un paralelismo entre los resultados obtenidos en el análisis de los artículos y las valoraciones de los futuros comunicadores entrevistados. Ambos conciben positivamente la acuicultura en sus vertientes político-económicas y de mercado, pero negativamente en relación a la calidad de sus productos y la salud. Estos hechos evidencian la capacidad de influencia de los medios en la opinión pública y, en consecuencia, en los consumidores. Por otro lado, tanto en el análisis de prensa como en las sesiones grupales, se advierte que existen prejuicios negativos que tienen su origen en la falta de conocimiento de esta actividad, y que derivan en una mala imagen. Si se quiere conseguir una mejor aceptación de los productos de la acuicultura, se considera necesaria una formación específica en la materia dirigida a los comunicadores, la cual derive en información de calidad publicada en los medios y, en consecuencia, evite la creación de estereotipos negativos sobre el sector acuícola. |
Subject(s):
|
-Àrees temàtiques de la UPC::Enginyeria agroalimentària::Pesca::Aqüicultura -Press--Influence -Aqüicultura -Percepció -Periodisme -Premsa -- Influència |
Rights:
|
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/ |
Document type:
|
Bachelor Thesis |
Published by:
|
Universitat Politècnica de Catalunya
|
Share:
|
|