Abstract:
|
Aquest treball sorgeix d’una demanda real del centre on l’alumne autor ha realitzat el Pràcticum. Al començament els requisits van ser d’ integrar continguts curriculars de programació mitjançant microcontroladors (impartits a cursos més avançats) en currículums de nivells inferiors com a 1er d’ESO de l’assignatura de Tecnologia. Aquesta proposta va anar més enllà i proposa el redisseny de l’assignatura amb els continguts ja impartits al centre però mitjançant una metodologia per projectes (ABP/PBL) que integri tant l’aprenentatge cooperatiu, d’idiomes (Francès) en un entorn CLIL i de microcontroladors (Scratch+Picaxe).
En una primera part del treball s’ha fet un treball exhaustiu intentant definir les característiques d’una metodologia PBL/ABP incidint en el que representa per l’alumne respecte al desenvolupament de les competències clau del segle XXI. Es veu en detall que significa aplicar aquesta metodologia en 3 camps concrets: ABP i aprenentatge cooperatiu, ABP i aprenentatge de llengües estrangeres i ABP i microcontroladors. Aquestes descripcions s’han intentat analitzar mitjançant l’estudi de pràctiques similars a través de la plataforma e-twinning a d’altres països europeus.
En una segona part, el treball proposa una programació de l’assignatura de tecnologia de 1er d’ESO mitjançant aquesta metodologia analitzada a la primera part. S’han desenvolupat les taules de programació dividint el curs en 4 fases o missions: Missió 1: introducció al projecte, Missió2: Planificació i Formació, Missió 3: Producció, Missió 4: Avaluació i conclusions. La pregunta motriu de l’assignatura és Com dissenyaries la làmpada més eficient energèticament per un veí del teu barri? Com el conscienciaries per estalviar electricitat? , el producte final ha de ser la producció d’aquesta làmpada. La producció es fa de forma cooperativa entre dues escoles una situada a Barcelona i una altre a la regió de Toulouse i la co-avaluació serà conjunta. L’objectiu didàctic és ensenyar des de primers cursos de secundària que es la col·laboració a nivell europeu i conscienciar l’alumne de la necessitat d’aprendre llengües estrangeres.
Finalment es fa una anàlisi i avaluació de parts de la programació que han sigut testades a classe. Per tal d’avaluar la programació es proposa una rúbrica i s’indiquen possibles aspectes a millorar del que ja s’ha aplicat a classe. |