Abstract:
|
Amb aquest projecte es pretén estudiar les atribucions que té l’enginyeria en el camp de la investigació dels incendis, concretament en la investigació d’incendis en vehicles. Per fer-ho, s’ha comptat amb la col·laboració directa de l’empresa ABP Investigación de Siniestros, en la que aquest estudiant ha realitzat les seves pràctiques curriculars.
En un inici s’ha requerit estudiar els conceptes primaris de la generació del foc, la transmissió de la calor generada durant un incendi i les fonts de calor més comunes en la gran majoria d’incendis. A partir d’aquest punt, conegudes les característiques que poden desenvolupar un incendi i estudiades les diverses maneres de com aquest es pot originar, s’ha procedit a conèixer la metodologia bàsica en la investigació d’un incendi.
Donat que la investigació d’incendis és una tasca multi-disciplinar en la que es requereixen diversos coneixements en diferents camps relacionats amb l’enginyeria per tal de determinar correctament l’origen i la causa de l’incendi, no es pot atribuir una única metodologia en la investigació d’un sinistre causat pel foc. Per aquest motiu, s’ha decidit enfocar el projecte a partir de la investigació dels incendis en vehicles, acotant les seves tècniques d’investigació, i
centrant els esforços en entendre el procediment necessari per tal de realitzar correctament qualsevol tipus d’investigació en un vehicle.
A partir d’un dels incendis que l’empresa ABP Investigación de Siniestros va haver d’investigar, comptant també amb la col·laboració d’aquest estudiant, s’ha procedit a realitzar la part pràctica del projecte, estudiant un cas real d’un incendi d’un camió. D’aquesta manera es pretén fer veure d’una forma més pràctica els conceptes comentats anteriorment, tant pel que fa als tipus de combustibles presents en un vehicle, les fonts de calor més comunes, la
transmissió de la calor durant un incendi, així com la metodologia emparada en aquests tipus d’investigacions.
En aquest cas concret, l’incendi es caracteritza per estar produït a partir de la dispersió de gasoil per sobre del motor provocat per una fuga de combustible. Aquesta fuga de gasoil es va produir degut a una mala subjecció d’un dels quatre injectors del motor del vehicle. El gasoil dispersat arreu del motor va entrar en contacte amb alguna de les superfícies calentes properes als injectors, propiciant doncs la creació de flames i originant un incendi molt violent, capaç de destrossar el compartiment motor, la cabina de passatgers i part del compartiment de càrrega.
A partir de l’estudi es va poder determinar l’origen del incendi, determinant també la causa d’aquest, essent una mala subjecció de l’injector provocada per una deficient reparació mitjançant Helicoil Insert qui va originar la dispersió de gasoil arreu del motor, provocant doncs l’incendi tant violent que va succeir |