Abstract:
|
Sovint es plantegen activitats als alumnes de secundària que no són gens motivadores per
a ells, ja que no es troben contextualitzades ni tenen una fita clara. En aquesta
investigació, es proposa relacionar activitats d’aprenentatge amb diverses festivitats de
caire local, autonòmic, estatal o internacional. Relacionant uns continguts amb unes
activitats pràctiques (de taller o informàtiques) fixades a una data concreta d’una festivitat
interessant per a l’alumnat, s’aconsegueix que aquest s’impliqui en el seu
desenvolupament i augmenti la seva motivació vers l’aprenentatge, ja que així es mostra la
necessitat de realitzar una tasca per un motiu concret.
Per tant, es proposa vincular els continguts de primer curs de l’ESO de la matèria de
Tecnologia, a través de la realització de 6 activitats (2 per trimestre) enfocades a la
celebració d’una festivitat (Setmana de la Ciència i de la Tecnologia, Nadal, Portes
Obertes del centre, etc.) amb les que es tracten tots els continguts del curs, alhora que es
treballen totes les competències bàsiques. Destacar que l’eix principal de les activitats és
el treball amb el mètode del procés tecnològic. Molts d’aquest projectes són pel seu propi
benefici i alguns d’ells fins i tot, serveixen per a una exposició pública, fet que provoca que
augmentin les seves ganes de fer-ho millor, ja que els seus familiars i amics ho veuran
durant la celebració d’algun acte. Totes aquestes activitats es plantegen per implicar a
l’alumnat, que s’ha de sentir responsable i orgullós de la seva feina i part integradora del
seu centre educatiu. Alhora, en algunes d’elles es desitja implicar també a les famílies
dels alumnes, que són una part molt important en tot el procés de desenvolupament tant
personal com acadèmic del menor.
Cada proposta d’activitat conté les principals unitats didàctiques involucrades, la
coordinació amb altres matèries, els objectius didàctics, els continguts, les competències
bàsiques, els criteris d’avaluació, la temporització, el resum experimental, l’atenció a la
diversitat i les activitats pels alumnes.
Finalment, a l’últim capítol d’aquesta investigació, es proposa una temporització orientativa
de les activitats dins del curs acadèmic, la possibilitat i el model de redacció d’una
memòria després de cada activitat, altres aspectes de la avaluació i dels projectes, així
com futures línies de recerca per a la continuació d’aquesta aportació personal al món de
la docència. |