Abstract:
|
Les piles de combustible són, cada dia més, una alternativa als clàssics
vectors energètics. La utilització de l’hidrogen com a font energètica suposa
una important reducció d’emissions i costos, tot i que la tecnologia es
encara massa cara per entrar en competició directa amb fonts i vectors
energètics tradicionals.
En aquest context es desenvolupa aquesta tesis, més en concret, en el marc
del programa PUMA MIND, un programa d’investigació europeu que cerca
optimitzar el funcionament de les piles de combustible de membrana
polimèrica (PEM) i reduir-ne els costos associats per aplicacions en el sector
de l’automoció.
El treball es centra en la consolidació i reproducció de mètodes
d’identificació i caracterització de les pèrdues de voltatge i els seus
indicadors associats a partir de dades experimentals obtingudes al
laboratori de piles de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (UPC –
CSIC). Especialment interessant és l’estudi de la variació de la densitat de
corrent d’intercanvi al càtode, relacionada amb les pèrdues de concentració
d’oxigen a la capa catalitzadora del càtode. A més a més, aquestes dades
experimental es poden utilitzar per validar models fluidodinàmics
computacionals, tasca que s’inicia en aquest PFG i es continuarà en futurs
estudis. |